Skånetrafiken förtydligar: Vi skär inte i trafiken när flest reser

De anpassningar Skånetrafiken har gjort har framför allt gjorts där få eller inga reser. I rusningstid kör vi i stort sett alla bussar och tåg vi kan köra. Just nu ser vi även att resandet ökar något och följer det löpande.

Vårt fokus är att kunna ha så mycket trafik igång som möjligt när flest reser för att med alla medel försöka undvika trängsel. Skånetrafiken har alltså inte dragit ned på grund av ekonomiska skäl under tider där det finns risk för trängsel. De anpassningar vi gjort där få eller inga reser gör möjliggör ekonomiskt att vi kan köra alla våra bussar och tåg när det behövs som mest.

Vi arbetar fortsatt intensivt för att undvika trängsel. Det gör vi bland annat genom att räkna resenärer och utveckla en rad tjänster som gör det möjligt att hålla koll på hur många lediga platser det finns på bussar och tåg. Vi publicerar även löpande statistik på skanetrafiken.se för att våra resenärer ska kunna planera sina resor. Ser vi att det upprepade gånger blir trångt på samma turer försöker vi att förstärka trafiken om det är möjligt.

Men för att lyckas undvika trängsel behöver vi även hjälp av våra resenärer.

Det här kan du själv göra för att undvika trängsel:

• Gå eller cykla om man har möjlighet.
  • Res utanför rusningstid.
  • Vänta på nästa buss eller tåg om det är fullt.
  • Förbered din resa genom att titta på livekartan på skanetrafiken.se.

Statistik resande:

Juli

• Tåg: I juli var resandet cirka 49 procent lägre än juli 2019 på våra tåg. För bara Pågatågen var siffran 41 procent.
  • Buss: Motsvarande siffra för buss under hela juli månad var ned cirka 38 procent jämfört med juli 2019.

Augusti (vecka 33)

• Under vecka 33 låg resandet på våra bussar på minus 32 procent jämfört med 2019.
  • Samma vecka låg resandet på Pågatågen på minus 32 procent jämfört med 2019.
  • Vi har ännu inte samma siffra för Öresundståg för att kunna ge en total lägesbild av resandet med tåg under vecka 33.
  • För vecka 34 ser vi ett ytterligare något ökat resande men har ännu inte någon sammanställd statistik.

För frågor eller mer information, kontakta Skånetrafikens presstjänst på telefon 0451-28 85 03.

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.