Skånetrafiken förstärker bussar och tåg under Helsingborgsfestivalen 24-26 juli

Under Helsingborgsfestivalen kör alla Skånetrafikens bussar och tåg enligt ordinarie tidtabell, dessutom körs vissa extra turer och förstärkningstrafik både på tåg och buss. Skånetrafikens kundcenter på Knutpunkten har öppet till kl. 02.15 alla festivaldagar. Det kommer även att finnas ordningsvakter på perrongerna i Helsingborg som ska se till att allt går lugnt och städat till. Vissa hållplatslägen ändras under festivalen, se nedan.

Extratrafik stadsbuss
Stadsbussarna i Helsingborg kör var 15:e minut hela festivalen, även kvälls- och nattetid. Nattrafik körs även på stadsbussarna på torsdagsnatt den 24 juli, enligt samma tidtabell som fredagens tidtabell.

Linje 2
Avgångarna från Knutpunkten till Ödåkra kl. 01.08 och kl. 02.08 torsdag, fredag och lördag fortsätter efter Ödåkra till Allerum/Hjälmshult.

Extratrafik regionbuss
Extrainsatt tur på SkåneExpressen 10 (Helsingborg - Markaryd) avgång från Helsingborg C kl. 22.15 lördagen den 26 juli.

Extratrafik tåg
Från Helsingborg till Hässleholm, torsdag, fredag och lördag kl. 00.36. Fredag och lördag kl. 01.16 och kl.02.16.

Från Helsingborg till Malmö via Teckomatorp, torsdag, fredag och lördag kl. 00.33. Fredag och lördag kl. 01.33.

Från Helsingborg till Malmö via Landskrona, fredag och lördag kl. 01.27.

Från Helsingborg till Ängelholm, torsdag, fredag och lördag kl. 00.34. Fredag och lördag kl. 02.05.

Mer information finns på Skånetrafikens hemsida. Observera att de extrainsatta turerna inte finns med i Reseplaneraren men finns med under Aktuell Trafikinfo.

Hållplatsförändringar
Hållplats G A Torg, läge A, flyttas till tillfällig hållplats vid OJ på Carl Krooksgatan.

Hållplats Biblioteket, läge B, stängs med hänvisning till tillfällig hållplats vid OJ på Carl Krooksgatan.

Hållplats Knutpunkten, läge O, stängs. Resande hänvisas till två tillfälliga hållplatser på östra sidan av Järnvägsgatan strax söder om Trädgårdsgatan båda med gul och grön hållplatsskylt.

Linje 8 och 9 kortas av och trafikerar inte hållplats Rådhuset, Konserthuset och Hamntorget. Linje 8 och 9 vänder inne på Knutpunktens bussterminal. Linje 8 ändrar hållplatsläge i Knutpunkten från N till B. Linje 9 ändrar hållplatsläge i Knutpunkten från N till A.

Hållplats Hamntorget, läge A, stängs med hänvisning till Knutpunktens bussterminal läge A eller B

Hållplats Konserthuset, läge C, stängs med hänvisning till övriga stadsbusslinjer på läge B, eller så tar de linje 8 och 9 ifrån läge B respektive A på Knutpunkten

Hållplats Rådhuset, läge A stängs endast för linje 8 och 9 med hänvisning till övriga stadsbusslinjer eller så tar de linje 8 och 9 ifrån läge B respektive A på Knutpunkten