Samordningen kring den gemensamma Öresundstågs-trafiken i södra Sverige

Nämnden har idag fått information om det fortsatta arbetet med en gemensam Öresundstågstrafik över länsgränserna. En rad uppgifter såsom gemensam prissättning och resevillkor måste samordnas. På dagens möte tog nämnden för kollektivtrafik även beslut om villkoren för höstterminens skolkort, samt beslut om genomförande av en utvärdering av övertagandet av huvudmannaskapet för färdtjänst i nordvästra Skåne. Framtida Öresundstågstrafiken börjar ta form Nämnden för kollektivtrafik informerades om det fortsatta arbete som pågår med de sydsvenska trafikhuvudmännens samordning mot en gemensam Öresundstågstrafik med start den 11 januari 2009. En rad uppgifter måste lösas med gemensam kraft och exempel på dessa är; resevillkor vilket innebär harmoniserade åldersregler, resegarantier mm, gemensamt försäljnings- och informationssystem till kunderna, framtida organisationsform och slutligen hur ett gemensamt taxesystem som grundar sig på respektive läns taxor ska utformas. - Vi behöver redan nu se över prissättningen inför vårt åtagande nästa år. Nästa år innebär en rad förändringar för Skånetrafiken, vi får bl a en gemensam Öresundstågstrafik med våra grannlän säger Gösta Ahlberg Skånetrafikens trafikdirektör. Därför har nämnden för kollektivtrafik redan idag fått information i frågan så att vi kan lyfta den vidare till regionfullmäktige där beslut kring eventuella prishöjningar kan bli aktuella. Skolkort höstterminen 2008 Nämnden för kollektivtrafik beslutade idag att skolkortet under höstterminen 2008 kommer att ha följande giltighet; måndag – fredag mellan kl. 05.00 – 20.00 (helgfria vardagar). Fortsatta diskussioner om framtida lösningar på biljetter för ungdomars behov av skol- och fritidsresor kommer att ske i nämnden under 2008. Utvärdering av huvudmannaskap för färdtjänst Vid årsskiftet övertog Skånetrafiken, på uppdrag av Region Skåne, huvudmannaskapet för färdtjänsten i åtta kommuner i nordvästra Skåne. När regionfullmäktige gav Skånetrafiken uppdraget beslutades samtidigt att man skulle utvärdera övertagandet av verksamheten och rapportera till regionstyrelsen innan direkta avtalsförhandlingar sker med övriga kommuner. Skånetrafiken får därför idag uppdrag av nämnden för kollektivtrafik att genomföra en oberoende utvärdering under september - oktober i år som sedan redovisas i december. Fortsatt ökat resande De två första månaderna för 2008 bjuder fortsatt på resandeökningar för Skånetrafiken. Antalet resor under januari och februari har ökat med 9,5 % jämfört med motsvarande period i fjol. Mest har tågresorna ökat, över Öresundsbron med 22,5 % och för tåg i Skåne med 17,2 %. Regionbusstrafiken har ökat med 5,8 % och stadsbusstrafiken med 7,9 %. Här utmärker sig framförallt Malmö stadsbusstrafik som under perioden har ökat med hela 11,6 %.