Maria Nyman, Trafikdirektör och Saman Tondnevis, affärsområdeschef, båda på Skånetrafiken, skriver på de fyra nya avtalspaketen som börjar gälla 2021/2022

Punktlighet, kundfokus och hållbarhet – så ser framtiden ut för Skånetrafikens resenärer

Bättre punktlighet, nya och bekvämare bussar och mindre buller och utsläpp tack vare fler elbussar. Så kommer vardagen att se ut för den som pendlar med Skånetrafiken de kommande åren. I veckan som gått har Skånetrafiken skrivit under fyra nya avtal tillsammans med Bergkvarabuss och Nobina. Det gäller bland annat bussresandet i Lund, på Österlen och Söderslätt samt i Nordvästra Skåne med Ängelholms och Klippans kommuner.

Avtalen börjar gälla under 2021 och 2022 och majoriteten av bussarna kommer antingen i samband med avtalets start eller under de kommande åren att bytas ut till nya. Flera av dem kommer också att vara elbussar. Fokus för avtalen har varit att förbättra kundens upplevelse av resan.

-Vi har upphandlat dessa avtal med stort fokus på en bättre kundupplevelse där vi bland annat ställer krav på högre punktlighet och nya och mer miljövänliga fordon. Allt för att våra resenärer ska få en mer hållbar resa, säger Saman Tondnevis, affärsområdeschef på Skånetrafiken.

Flera av avtalen gäller för de kommande åtta åren – eller ännu längre. Avtalen omfattar några av Skånes mest använda pendlingslinjer och bjuder dessutom på nya koncept, så som BRT (Bus rapid transit) och Plusresor.

-Vi kommer till exempel att satsa på konceptet plusresa på Österlen. Med plusresa så utvecklar vi ett nytt system för ett mer flexibelt och hållbart resande med kollektivtrafik på landsbygden. Plusresa ska bli en bokningsbar resa med kollektivtrafik för våra kunder som har långt till närmsta busshållplats eller tågstation, berättar Saman Tondnevis.

Bakgrunden är att Kollektivtrafiknämnden i mars 2019 gav Skånetrafiken uppdraget att upphandla busstrafik i avtalsområde Österlen, Lund Öster/Lund Väster, Söderslätt samt Nordväst. Dessa fyra avtal hanterar ca 50 procent av det totala resandet för regionbuss. (2018 års siffror)

Fakta om de fyra olika avtalen:

Avtalsområde Österlen

Österlen omfattar trafikavtal för stads- och regionbusstrafik för tre avtal som slås ihop till ett; Simrishamn/Ystad Region/Ystad Stad/Österlen, här benämnt Österlen. I avtalet kommer den integrerade landsbygdstrafiken att utvecklas genom nya konceptet plusresa. Avtalsperioden är 8 år + 2 optionsår. Nuvarande trafikavtal Österlen upphör vid tidtabellsskiftet i december 2021 respektive tidtabellsskiftet i december 2022. De tre avtalen består idag av totalt 24 linjer, 6 stadslinjer och 16 regionlinjer samt 4 SkåneExpresser med cirka 2,9 miljoner resor per år, varav cirka 0,5 miljoner är i stadstrafiken *.

Avtalen trafikerar idag ett stort geografiskt område; från Kristianstad i norr, Simrishamn i sydöst och Skurup/Sjöbo i sydväst. Det ingår 4 SkåneExpresser som trafikeras från Simrishamn, Sjöbo och Tomelilla mot Lund, från Sjöbo mot Malmö samt från Simrishamn och Ystad mot Kristianstad. Övriga linjer matar till SkåneExpresserna eller till befintliga Pågatåg.

Avtalsområde Lund Öster Lund Väster

Avtalsperioden för Lund Öster/Lund Väster är 8 år + 2 optionsår. Nuvarande trafikavtal Lund Väster och Lund Öster upphör vid tidtabellsskiftet i december 2021, respektive vid tidtabellsskiftet i december 2022. Det nya avtalet innefattar 20 styck regionlinjer med under 2019 cirka 7,3 miljoner resor per år och trafikerar Malmö och Lund*. Mycket av avtalets trafikering går ut på att skapa resandemöjligheter från Kävlinge, Lomma och Staffanstorp till och från Malmö och Lund. Avtalet kommer att bli Skånes största regionbussavtal med ca 20 % av fordonsflottan. Här ingår många av Skånes tyngsta pendlingslinjer och det finns ett antal linjer som redan nu under 2020 har behov av ökad kapacitet.

Under de närmaste 5 - 6 åren kommer det att ske stora infrastrukturåtgärder i tågtrafiken, vilket påverkar en del av regionbusslinjerna i detta avtal; exempelvis spårvägen i Lund, Lommabanan etapp 1 & 2, 4-spår mellan Malmö och Lund. Samtliga spårbundna kollektivtrafiksatsningar kommer att ha effekt på trafikområdets busstrafik.

Avtalsområde Söderslätt

Nuvarande trafikavtal Söderslätt upphör vid tidtabellsskiftet i december 2021. Söderslätt omfattar trafikavtal för regionbusstrafik i område Söderslätt. Avtalsperiod är 8 år + 2 optionsår. Fokus i det kommande avtalet är att få fortsatt god utveckling av de starka stråken. Linje 100 planeras att omvandlas till ett bus rapid transit-stråk (BRT) enligt de genomförandeavtal som är upprättade mellan Region Skåne och Vellinge kommun.

Avtalet trafikerar Näsetområdet, det vill säga sträckan från Skanör-Falsterbo, Höllviken och Vellinge till Malmö. Avtalet trafikerar även sträckan mellan Trelleborg och Malmö.

Avtalsområde Nordväst

Nordväst omfattar trafikavtal för stads- och regionbusstrafik för Ängelholm/Klippan och Nordväst. Avtalsperiod är 8 år + 2 optionsår. Nuvarande trafikavtal Ängelholm/Klippan och Nordväst upphör vid tidtabellsskiftet i december 2021 respektive tidtabellsskiftet i december 2022. Avtalen består av totalt 18 linjer, varav 4 stadslinjer och 13 regionlinjer samt 1 SkåneExpress med totalt cirka 3,4 miljoner resor per år, varav cirka 0,65 miljoner är i stadstrafiken*. Avtalen trafikerar ett stort geografiskt område; hela Bjärehalvön, sträckan mellan Ängelholm och Helsingborg, Klippan och Stehag samt Ängelholm och Hässleholm. I ett av avtalen ingår en SkåneExpress som trafikerar sträckan mellan Örkelljunga och Helsingborg.

*) Siffrorna baseras på 2019 eftersom det var det senaste hela trafikåret innan upphandlingen gick ut under 2020.

Bildtext:

För mer information kontakta:

Saman Tondnevis, affärsområdeschef Skånetrafiken, nås via Skånetrafikens presstjänst 0451-28 85 03

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.