Punktlighet, bemötande och tillgänglighet i fokus på Skånetrafikens serviceresor.

Skånetrafiken har under hela detta år fokuserat på att förbättra resandet och tillgängligheten för våra färdtjänst- och sjukresekunder. I arbetet har fokuserats på parametrarna punktlighet, bemötandefrågor och tillgänglighet i telefon. Några exempel på aktuell statistik (mer finns i det bifogade materialet)

·   Antalet kundärenden minskar stadigt, från en topp på 2300 ärenden till 700 mellan oktober 2012 till augusti 2013

·  NKI Har ökat från som lägst 78 % till 87 % december 2012 till augusti 2013 (mäts i en femgradig betygskala är betyg 4-5 är nöjd eller mycket nöjd)

·  Den kundupplevda punktligheten ligger på 79 % och 89 % av kunderna upplever att de kommer fram i tid.

·  Totalt har Serviceresor 1,4 miljoner resor/år och varje vardag körs ca 5 000 resor.

Skånetrafiken har dessutom haft dialog både med brukar- och handikapporganisationer, kommuner och med sjukvården för att på så vis skapa en rättvis bild av hur våra resenärer upplever sina resor. Skånetrafikens uppfattning i det arbetet är också att det har blivit mycket bättre.

-  Vi har mer att göra framöver för att skapa en ännu bättre förståelse för vår verksamhet och trygghet för våra kunder, säger Lars Hellström tf affärsområdeschef för Serviceresor. Detta är ett arbete som vi succesivt ser har blivit bättre sedan i höstas och vilket vi också fortlöpande kan se i våra kundundersökningar, samtidigt som vi naturligtvis ska vara lyhörda inför de signaler vi får.

Men vi har mer kvar att göra för att skapa en trygghet för både våra kunder som reser med oss dagligen och för dem som reser med oss mer sällan. Vi ser i det arbetet att det har blivit succesivt bättre vilket också visas i de kundundersökningar som vi gör löpande.

Region Skånes ambition är att alla Skånes kommuner ska omfattas av en gemensam färdtjänst och sjukreseorganisation, detta för att kunna integrera de olika trafikslagen med varandra och möjliggöra resor i hela Skåne. Men också för att få ett samlat och enkelt regelverk för kunderna med samma betalningsmöjligheter. I detta arbete är det viktigt att skapa en trygg övergång för kunderna vilket också görs i form av olika informationsinsatser.

-  Självklart har vi full förståelse att man som resenär kan känna oro när det görs långsiktiga förändringar. Är man som kund van att känna trygghet i att bli igenkänd av förare till exempel, så är det så klart ett orosmoment när verksamheten tas över av någon annan. Här får vi ju vara lyhörda och se till att skapa en fortsatt trygghet och tillit, säger Henrik Dagnäs, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Bifogat en del nyckeltal kring verksamheten för Serviceresor.

För mer information kontakta:
Tfn 0451-28 85 03

Lars Hellström, tf affärsområdeschef Serviceresor Skånetrafiken
Tfn 0451-288626

Skånetrafiken – det självklara valet för dig som reser i Skåne
Varje dag reser cirka 250 000 personer med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg. Varje år görs fler än 149 miljoner resor med 111 Öresundståg, 67 Pågatåg, 600 regionbussar, 400 stadsbussar och 340 serviceresefordon. Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne. All trafik körs av företag som upphandlats i konkurrens. Omsättningen är cirka 4,3 miljarder kronor årligen. www.skanetrafiken.se