Pressinformation från kollektivtrafiknämnden 21 september 2015

Här redogörs kortfattat för kollektivtrafiknämndens beslut i de ärenden som behandlades vid sammanträdet den 21 september 2015.

Nyheter i kort;

Kort sammanställning av Skånetrafikens ekonomi januari-augusti 2015

Resultatet för perioden blir 157 miljoner kronor, vilket är 180 miljoner kronor bättre än budget. Resandeutvecklingen är lägre än budget med ökning på 4,3 procent mot budgeterat 5 procent.. Prognosen är att de totala intäkterna kommer att överskrida budgeten för helåret med 20 miljoner kronor.

Trafikkostnaderna är för perioden 117 miljoner kronor under budget. Prognosen för totala kostnaderna är att de för helåret kommer att underskrida budget med 95 miljoner kronor.

Prognosen för helåret är höjd till ett resultat på 115 miljoner kronor bättre än budget genom att kostnaderna underskrider budget med 95 miljoner kronor och intäkterna överskrider budget med 20 miljoner kronor.
Ärende 6

Nämnden tillstyrker motion om utredning av VentrafikenEn utredning genomförs där konsekvenserna av att överföra färjetrafiken Ven-Landskrona till Skånetrafiken belyses.

På Ven driver kollektivtrafiknämnden busstrafik som har sin naturliga koppling till färjetrafiken. Nämnden uppfattar att det i grunden finns en samsyn kring vikten av att till kund kunna erbjuda en samlad resa enligt upplägget för ” Hela resan” och som tillämpas för den övriga skånska kollektivtrafiken.

Region Skåne gick in i sin huvudmannaroll i det nu rådande ansvarsförhållandet, det vill säga att Landskrona stad ansvarar för färjetrafiken mellan Landskrona och Ven. Det är nu mer än femton år sedan och kollektivtrafiknämnden delar motionärernas förslag att en genomlysning bör ske av frågan i sin helhet.
Ärende 9

För ytterligare information, kontakta;

Tfn 0451-8 85 03

Skånetrafiken – det självklara valet för dig som reser i Skåne
Varje dag reser cirka 250 000 personer med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg. Varje år görs fler än 152 miljoner resor med 111 Öresundståg, 67 Pågatåg, 3 Krösatåg, 600 regionbussar, 400 stadsbussar och 400 serviceresefordon. Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne. All trafik körs av företag som upphandlats i konkurrens. Omsättningen är cirka 4,5 miljarder kronor årligen. www.skanetrafiken.se