Öresund rundt ett populärt inslag i skåningarnas utflyktsflora

Maj månad är här och med den utflykternas stora högtid. Även i år kan man köpa Skånetrafikens Öresund rundt-biljett och hoppa på tåget till Danmark. I år följer en rad erbjudande i rabattform till biljetten. Öresund rundt är en populär biljett och förra året ökade försäljningen med 30 %. Att ta sig en runda till Danmark och över Sundet hör till många skåningars årliga utflykt. Då är Öresund rundt-biljetten bra att ha med sig på färden. Biljetten gäller i två dagar på alla Pågatåg, Öresundståg, danska DSB-tåg, ACE-link och Scandlines färjor mellan Helsingborg ? Helsingör. Hur många stopp man gör på vägen bestämmer man själv, den enda regel som finns är att man åker över Öresundsbron i ena riktningen och med färjan mellan Helsingborg ? Helsingör i den andra. Biljetten kostar 199 kr eller 249 kr, beroende på var man börjar och avslutar sin resa. Två barn under 7 åker gratis med betalande vuxen, medan barn 7-16 år åker för halva vuxenpriset. Öresund rundt-biljetten kan köpas på de flesta av Skånetrafikens försäljningsställen. Till Öresund rundt-biljetten följer också en rad erbjudande i rabattform utmed själva resrutten. Man får bl a 25 dkr i rabatt på inträdet till Zoo, 20 % rabatt på Tivoli, 20 kr i rabatt på inträdet till Sofiero och 50 % rabatt på tur och retur till Ven med Ven-Trafiken. Att Öresund rundt-biljetten är populär visade förra årets försäljningssiffror nå antalet sålda biljetter ökade med 30 %. Även försäljningssiffrorna hittills för 2008 pekar uppåt vilket innebär att fler och fler av Skånetrafikens resenärer upptäcker fördelarna med Öresund rundt.