Nytt samarbete borgar för bättre trafikinformation

Nytt samarbete borgar för bättre trafikinformation

I syfte att förbättra trafikinformationen har Skånetrafiken skrivit ett avtal med företaget Decerno kring utveckling av dels en ny sökmotor för resor, dels en ny tjänsteplattform.

- Tack vare avtalet får vi bra förutsättningar att informera våra kunder om såväl trafik som annat de behöver. Information finns dygnet runt och i realtid via app, websidor och flera andra kanaler, säger Johan Frithiof-Karlberg, chef Digitalisering & IT på Skånetrafiken.

Under åren har resenärernas förväntningar på trafikinformation utvecklats från tryckta tidtabeller till information dygnet runt i realtid. Inte minst vid trafikstörningar är aktuell information avgörande för alla som reser.

- Tack vare avtalet utvecklar Skånetrafiken tillsammans med Decerno dels en modern tjänsteplattform, dels en lika modern sökmotor för resor, säger Johan Frithiof-Karlberg.

- Via just sökmotorn för resor sker vårt kanske viktigaste möte med kunden. Där hittar tiotusentals resenärer varje dag bästa sättet att ta sig mellanolikaplatser, men här finns även information kring hållplatser och pris.

I Decernos uppdrag ingår att vara drivande och tänka nytt kring lösningar för framtida verktyg för kollektivt resande – allt för att gynna Skånetrafikens resenärer.

En ny plattform för tjänster

Skånetrafikens sökmotor för resor blir del av en större plattform för tjänster. Genom att utveckla denna nya plattform samlar Skånetrafiken all tillgänglig data, förpackar den i olika tjänster i syfte att göra den lätt åtkomlig för resenärerna via kanaler som app och webbsidor. Samtidigt gör plattformen det smidigare för Skånetrafiken att göra informationen tillgänglig för alla som har nytta av den – inte minst andra aktörer som är intresserade av att skapa digitala tjänster för kollektivtrafiken.

- Den nya plattformen är navet mellan Skånetrafikens mer interna system och våra mer publika e-tjänster – system som måste kommunicera med varandra. Den nya plattformen som Decerno nu utvecklar säkerställer ett säkert och kostnadseffektivt informationsutbyte, säger Johan Frithiof-Karlberg.

Avtalet omfattar fyra år med option om ytterligare förlängning på två plus två år. Avtalet omfattar ett totalt värde om cirka 120 miljoner kronor över fyra år.

Skånetrafiken har i valet av leverantör tillämpat bästa förhållandet mellan pris och ett antal olika kvalitetskriterier.

För mer information, kontakta:

Johan Frithiof-Karlberg, chef Digitalisering & IT på Skånetrafiken, nås genom Skånetrafikens presstjänst 0451-28 85 03.

Andreas Wikholm, divisionschef, Addnode Group Process Management, +46 (0) 70 394 42 07, eller på andreas.wikholm@addnodegroup.com

Johan Andersson, VD och koncernchef, Addnode Group, +46 (0) 70 420 58 31,
eller på johan.andersson@addnodegroup.com

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Varje dag reser över 300 000 människor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till en bättre miljö, ett levande landskap och ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning som ansvarar för kollektivtrafiken inom Region Skåne. Vi omsätter cirka 5,8 miljarder kronor och varje år görs fler än 167 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon