Lommas färdtjänst Skånetrafikens ansvar från 1 oktober

Den 1 oktober lämnar Lomma kommun över ansvaret för färdtjänst och riksfärdtjänst till Region Skåne genom Skånetrafiken.

Förändringen innebär att det är Skånetrafikens regler och taxa för färdtjänst som gäller även för boende i Lomma kommun. Tillstånd som kommunen har utfärdat sedan tidigare fortsätter att gälla. Alla runt 500 berörda färdtjänstresenärer har fått ett personligt brev hemskickat

Så här påverkas färdtjänstresenärer bosatta i Lomma kommun
• Billigare långresor: Maxbeloppet för en enkel resa sänks från 220 kr till 172 kr. De kortaste resorna kan bli något dyrare.
• Större färdtjänstområde: Skånetrafikens färdtjänstområde omfattar förutom Skåne även resa till och från angränsande kommuner Laholm, Markaryd, Älmhult, Olofström och Sölvesborg.
• Utökad rabatt vid resa i den allmänna kollektivtrafiken. Alla färdtjänstberättigade får automatiskt färdtjänstbeviset Jojo Serviceresor som ger 30 % rabatt på Skånetrafikens bussar och tåg - en ökning på 10 % för just Lommas färdtjänstresenärer.

Serviceresor blir kontantfria den 1 oktober
Den 1 oktober blir Skånetrafikens färdtjänst- och sjukresor med serviceresor kontantfria. Ingen betalning sker i bilen utan resenären får istället en faktura i efterhand.

Därför tar Skånetrafiken över ansvaret
Färdtjänsten är en del av kollektivtrafiken. Det är därför naturligt att färdtjänst och allmän kollektivtrafik samlas under en och samma huvudman. Diskussion pågår med en rad andra kommuner om överlämning. Med Lomma är nu 23 kommuner klara.

Skånetrafiken arbetar för att skapa bra förutsättningar för personer med funktionsnedsättning att resa både med buss och tåg i den allmänna kollektivtrafiken som med färdtjänst.

Beställa resa och kontaktvägar
Lomma kommuns färdtjänstresenärer fortsätter att beställa sin färdtjänstresa på samma telefonnummer som tidigare, 046-211 44 70. Sjukresa med taxifordon är också oförändrat - 0771-77 44 88. Detta gäller under en övergångsperiod fram till sommaren 2012. För att komma i kontakt med Skånetrafikens färdtjänsthandläggare ringer man 0771-77 50 50. Information, regelverk och gällande taxor finns även på www.skanetrafiken.se/fardtjanst.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje år görs fler än 130 miljoner resor med Skånetrafikens 103 tåg, 540 regionbussar, 360 stadsbussar och 300 serviceresefordon. All trafik utförs på entreprenad. Omsättningen är ciska 3,2 miljarder. www.skanetrafiken.se