Krafttag ska minska tågförseningarna i Skåne

Med 39 olika åtgärder ska tågtrafiken i Skåne bli punktligare och kvaliteten ska öka avsevärt. Spårpatruller som snabbt fixar småfel, nattliga tågförberedelser, nya växlar och förbigångsspår, tågdörrar som stängs tidigare, ny lokförarutbildning, och bättre trafikinformation är några av punkterna på en lista, som i dag presenterats i Malmö.

Listan är framtagen av Kraftsamling Öresund, som är ett nära samarbete mellan Banverket, Green Cargo, SJ, Skånetrafiken och Branschföreningen Tågoperatörerna. Den ansvariga styrgruppen sammanträdde i dag i Malmö och därefter offentliggjordes punktlistan. Den ska nu ska bockas av efterhand som åtgärderna blir klara och vid utgången av 2010 ska allt vara genomfört.

Utmaningar
Bakgrunden till Kraftsamling Öresund är att det höga kapacitetsutnyttjandet av järnvägen, med ständig ökning av person- och godstrafik, har lett till problem med förseningar och trängsel i Öresundsområdet. Kraftsamlingsarbetet inleddes i december 2007. Liknande samarbeten finns i Stockholm - Mälardalen och i Göteborgsregionen.

Tågtrafiken i Skåne har stora utmaningar att tackla inför öppnandet av Citytunneln i Malmö år 2011. Malmö C ska byggas om och antalet spår kommer att halveras under byggtiden. Även Lund C byggs om och runt om i Skåne arbetas det med plattforms-förlängningar.

Mål på 25 procent
- Trots alla dessa utmaningar har vi bestämt oss för att förseningarna ska minska med 25 procent till utgången av 2010. I väntan på större investeringar, som fyra spår mellan Malmö-Lund, tar vi ett gemensamt ansvar för att med en rad relativt snabbt genom-förbara åtgärder få tågen att bli ännu punktligare, säger Göran Olofsson, driftsområdeschef på Banverket.

I Kraftsamling Öresunds styrgrupp ingår Björn Östlund, ställföreträdande generaldirektör på Banverket, Sören Belin, VD på Green Cargo, Gösta Ahlberg, trafikdirektör på Skånetrafiken, Peter Lundqvist, trafikdirektör på SJ och Peder Wadman, VD på Branschföreningen Tågoperatörerna.

Här hittar du de 39 punkterna