Hurra! Nu kommer återbäringen

Flera kommuner får pengar tillbaka av Skånetrafiken för de avgifter de har betalt för serviceresor. Förklaringen är att kostnaderna minskar trots att antal färdtjänstresor ökar.

- Serviceresor är numera samlat under samma tak och därmed har Skånetrafiken kunnat effektivisera och samtidigt jobba med bättre kvalité, säger Carina Zachau, ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Från den 1 januari i år använder Skånetrafiken ett nytt avtal för färdtjänst. Tidigare var ersättningen en fast kostnad, men nu debiteras kommunerna för de verkliga kostnaderna efter en avstämning varje halvår.

Nu är den första avstämningen gjord och den visar att flera kommuner får återbäring. Ändå har antalet resor med färdtjänst ökat med 2,5 procent första halvåret. Det beror på att styckepriset per resa blivit billigare.

- Efter de första sex månaderna ligger kostnaden 2,9 Mkr lägre än budget, vilket innebär en justering av kommunernas bidrag, säger Carina Zachau.

Det visar sig också att kunderna är mer nöjda med Serviceresor.

- Vår uppföljning visar att vi levererar bättre kvalité till våra kunder. Det gäller punktlighet, bemötande, trygghet, rätt kund i bilen samt den faktiska upplevda väntetiden i telefonen. Trots att kostnaderna minskar så kan vi se bättre leveranser till kommunerna, säger Titti Unosdotter, affärsområdeschef för Skånetrafikens Serviceresor.

Serviceresor sköts sedan maj 2018 i egen regi, vilket har visat sig vara ett lyft.

- Vi har förbättrat våra rutiner, satt in personal där behoven är som störst. På så sätt blir verksamheten mer effektiv så rätt personer får rätt resor i rätt tid, säger Titti Unosdotter.

Fakta om Serviceresor

Så många kommuner är med: 24 kommuner

Så många resor görs: cirka 5000 resor per dygn

Minskade kostnader färdtjänst: 2,9 Mkr

Punktlighet 2019: upplevd 93 procent, verklig 94 procent

Punktlighet 2018: upplevd 92 procent, verklig 92 procent

Bemötande av samtalsmottagare: juli 2019 94 procent, juli 2018 94 procent

Väntetid telefon juli 2019: upplevd 90 procent

Väntetid i telefon juli 2018: upplevd 54 procent.

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Varje dag reser över 300 000 människor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till en bättre miljö, ett levande landskap och ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning som ansvarar för kollektivtrafiken inom Region Skåne. Vi omsätter cirka 5,8 miljarder kronor och varje år görs fler än 167 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon