Sedan maj i år har handläggningstiden för färdtjänst legat på max fyra veckor i hundra procent av fallen.

Handläggningstiden på Skånetrafikens färdtjänst överträffar målen

Skånetrafikens färdtjänsthandläggning överstiger målet om att ge 90 procent av kunderna ett beslut inom fyra veckor. Sedan maj i år har detta lyckats i 100 procent av fallen.

Till följd av coronapandemin minskade antalet inkommande ansökningar om färdtjänst i våras. Under hösten har antalet ansökningar ökat och ligger nu på samma nivåer som innan pandemin. Sedan juni är det dessutom möjligt för Skånetrafikens kunder att ansöka om färdtjänst digitalt via hemsidan 1177.se.

-Vi är stolta över vår digitala utveckling som ger våra kunder en modern, snabbare och bättre tillgänglighet till våra tjänster. Det har kommit in fler ansökningar digitalt än vi förväntade oss och det visar att behovet är stort, säger Titti Unosdotter, affärsområdeschef på Skånetrafiken.

Sedan ett år tillbaka är hela Serviceresors affärsområde samlade på huvudkontoret i Hässleholm. Detta gör att medarbetarna kan vara mer effektiva och spara tid. Andra framgångsfaktorer är hög kompetens och engagerade medarbetare som arbetar bra tillsammans.

Ytterligare digitala tjänster som erbjuds via 1177.se är ansökan om riksfärdtjänst, ansökan om ledsagare som tillägg i befintligt färdtjänsttillstånd, ansökan om ersättning för sjukresa. Detta är en del i serviceresors digitala resa och utveckling av tjänster sker löpande för att underlätta för kunderna.

För mer information kontakta Titti Unosdotter, affärsområdeschef Serviceresor. Kontaktas via Skånetrafikens Presstjänst 0451-28 85 03

Fakta om Serviceresor i Skåne:

Så många kommuner är med: 25 kommuner

Antal befintliga färdtjänsttillstånd: 20 000

Så många resor görs: cirka 5500 resor per dygn

NKI, senaste resan september 2020: upplevd 91 procent

NKI, senaste resan september 2019: upplevd 90 procent

Trygghet september 2020: 82 procent

Trygghet september 2019: 82 procent

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.