Skånes längsta femåring - MalmöExpressen fyller fem den 1 juni

Grattis till Skånes längsta femåring

I morgon fyller MalmöExpressen fem år. En 24 meter lång, fossilfri buss som sedan den 1 juni 2014 har gått mellan Rosengård och Västra Hamnen. Redan har 25 miljoner människor rest med MalmöExpressen.

I dag är det fem år sedan MalmöExpressen började rulla på linje 5. Den kör till största delen i egna körfält med signalljusprioritering och nya, långa hållplatslägen som innebär bättre framkomlighet och färre störningar längs vägen. Det är också Malmös enda linje som har påstigning vid alla dörrar, vilket betyder att du som reser kan gå in och ut genom vilken dörr du vill. Det bidrar också med att spara tid. Allt detta i syfte att göra det enklare, smidigare och snabbare att resa med kollektivtrafik i Malmö.

Sedan införandet av MalmöExpressen har antalet resande ökat för varje år. Ungefär 15 procent fler väljer att resa med MalmöExpressen varje år. I dagsläget finns 15 stycken 24 metersbussar och eftersom resandet fortsätter att öka så sätter vi in ytterligare två bussar på linjen från och med augusti 2019 för att öka kapaciteten och punktligheten. Cirka 21 400 resenärer i Malmö väljer varje vardag att resa med MalmöExpressen om man utgår från siffrorna från 2019.

• Det är roligt att se att våra satsningar ger resultat. MalmöExpressen är dessutom Sveriges första BRT-linje (Bus Rapid Transit) som vi utvecklat i samarbete med Malmö stad ochNobina som har uppdraget att driva trafiken i Malmö. Och det är ingen tvekan om att det finns en framtid för den här typen av busslinjer som tar sig genom stadstrafik extra snabbt och smidigt, säger Björn Erlandsson, affärschef, Skånetrafiken, Affärsområde buss.
  • Vi är glada över att vi har kunnat visa vilken potential busstrafiken har när framkomligheten ökar och restiderna kortas. Att vi dessutom mer än fördubblat antalet resenärer är extra roligt. Allt detta är ett resultat av vårt nära samarbete med Skånetrafiken som gav oss möjligheten att utveckla Sveriges första BRT-linje, säger Henrik Dagnäs, vd för Nobina Sverige.

Den som vill åka en födelsedagstur med linje 5 lördagen den 1 juni kan ha turen att resa med en av bussarna som är extra fint pyntad och kanske möter man en av våra trafikvärdar som har något trevligt att bjuda på i dagens anledning. Välkomna ombord!

För mer information kontakta:

Björn Erlandsson affärschef Skånetrafiken Affärsområde Buss. 0451 28 85 68

David Erixon, Kommunikationschef, Nobina Sverige072 967 02 84

Malmö Stad Presstjänst 040 34 11 50

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Varje dag reser över 300 000 människor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till en bättre miljö, ett levande landskap och ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning som ansvarar för kollektivtrafiken inom Region Skåne. Vi omsätter cirka 5,8 miljarder kronor och varje år görs fler än 167 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon