Fortsatt stor ökning för stadsbussarna i Helsingborg

Under 2011 togs ytterligare ett viktigt steg mot målsättningen i Bussvision 2014 för Helsingborg. Antalet årliga resor med Helsingborgs stadsbusstrafik ökade med 6,6 procent jämfört med 2010 och översteg för första gången 12 miljoner.

2011 gjordes 12,4 miljoner resor med Helsingborgs stadsbusstrafik, cirka 800 000 fler än 2010. Resandet har ökat stadigt sedan Skånetrafiken, Helsingborgs stad och trafikentreprenören Arriva för åtta år sedan gemensamt formulerade Bussvision 2014.

Senast 2014 ska antalet årliga stadsbussresor vara minst 15,2 miljoner.

− Sedan 2004 har resandet ökat med över 60 procent. Nu fattas det bara 2,8 miljoner resor. Om ökningen fortsätter i samma takt, når vi målet som planerat, sägerKlas Sörensson, trafikutvecklare på Skånetrafiken.

Medvetna åtgärder
Skånetrafiken, Helsingborgs stad och Arriva har genomfört en rad medvetna åtgärder som har förbättrat både stadsbusstrafiken och förutsättningarna för densamma.

2005 ingick 56 fordon i Helsingborgs stadsbussystem, i dag används 73 bussar.

− Antalet turer har utökats. Där många reser sätter vi in tätare trafik, sägerKlas Sörensson.

Den riktigt täta trafiken, med avgångar var sjunde eller åttonde minut på linje 1, har även utökats till att omfatta längre tid av dagen.

Punktligheten ökar
Helsingborgs stad arbetar aktivt för att förbättra bussarnas framkomlighet. Ett aktuellt exempel är busskörfälten på Ängelholmsvägen, som blev klara under 2011. Punktligheten ökar när bussarna slipper fastna i bilköer.

− I Helsingborg kommer över 80 procent av turerna fram i rätt tid. Punktligheten ökade radikalt under 2011 och fortsätter så under 2012, sägerKlas Sörensson.

Skånetrafikens kvalitetsmätningar visar dessutom att helsingborgarna tycker om sin stadsbusstrafik. Under flera år har kundbetygen varit bland de högsta i Skåne. EnligtKlas Sörenssonhar Arrivas kvalitetsarbete och goda kundbemötande stor betydelse för hur stadsbusstrafiken upplevs.

Fakta
Helsingborg har en välutvecklad stadsbusstrafik med åtta huvudlinjer (linje 1–8) och tio kompletterande linjer med glesare trafik. Linje 1 är störst med ungefär 30 procent av resorna. 2004 etablerades Bussvision 2014 med målet att på tio år fördubbla antalet stadsbussresor i Helsingborg, från 7,6 (2004) till 15,2 (2014) miljoner resor per år. 2011 gjordes cirka 12,4 miljoner resor, en ökning med 6,6 procent från 2010, då cirka 11,6 miljoner resor gjordes. Helsingborgs stadsbussar drivs av biogas och lever därmed även upp till Region Skånes miljömål. Mer fakta om Bussvision 2014 finns på bussvisionhelsingborg.se.

För ytterligare information, kontakta Skånetrafiken:
Klas Sörensson, trafikutvecklare
Tfn  0451-28 86 04

Tfn 0451-28 85 03

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje år görs fler än 140 miljoner resor med Skånetrafikens 103 tåg, 540 regionbussar, 360 stadsbussar och 300 serviceresefordon. All trafik utförs på entreprenad. Omsättningen är cirka 3,2 miljarder. www.skanetrafiken.se