Dyrare resor med Skånetrafiken 2008 men ett ökat utbud

2008 vill Skånetrafiken höja priserna inom den skånska kollektivtrafiken med i snitt en krona per resa. Samtidigt ökar utbudet till de skånska resenärerna med bland annat ökad trafik på Skånebanan och fler tåg över Bron. Höjningen kommer att slå igenom från den 1 januari 2008 och därefter sker prisökningar varje eller vart annat år. Idag har nämnden för kollektivtrafik beslutat om budget för 2008. Här föreslås regionstyrelsen att föreslå regionfullmäktige att besluta att anslå 1017 miljoner kronor i bidrag till kollektivtrafiken för 2008, vilket i snitt ger en ökning med ca 1 kr per resa. Även bidraget för sjukresor i Skåne, 173, 4 miljoner ökar i förhållande till 2007 med 21 miljoner kronor. - För att kunna driva en bra kollektivtrafik och ständigt utveckla den efter de behov som finns måste vi på något sätt få in de pengar detta kräver, förklarar Gösta Ahlberg, trafikdirektör på Skånetrafiken. Vi ser ett fortsatt stort behov av att utveckla framförallt tågtrafiken i regionen och för att kunna göra detta krävs ökade intäkter. 49 nya Pågatåg är ju beställda. Idag finansieras den skånska kollektivtrafiken till två tredjedelar av biljettintäkter och en tredje del genom skattefinansiering, vilket också kommer att vara fallet i framtiden. Vidare föreslår kollektivtrafiknämnden att regionfullmäktige ska besluta att ge nämnden möjlighet att i framtiden få förändra priserna enligt en ram som långsiktigt fastläggs av regionfullmäktige. En sådan ram kan innebära att prisförändring medges i relation till ett angivet erkänt index. Nämnden kommer fortsättningsvis att själv avgöra om priserna ska höjas eller ej och kan spara utrymmet till ett kommande år om budgetmålen i övrigt uppfylls. Resenärer kan se fram emot ett ökat trafikutbud Framförallt på tågsidan kommer utbudet de närmaste åren att ökas. Kapaciteten i Öresundstrafiken ökas genom att fler trippelkopplade tåg sätts in i rusningstid. Vidare ser man över sträckan Svågertorp – Köpenhamn för att ytterligare öka kapaciteten. Skånebanan mellan Helsingborg och Kristianstad får avgångar varje timme större delen av sträckan med ännu tätare turer på delsträckan Helsingborg – Åstorp. Pågatågen på sträckan Malmö – Ängelholm byts ut mot bekvämare Öresundståg och loktågen på sträckan Kristianstad – Malmö ersätts även de med Öresundståg. Även på sträckan Malmö – Hässleholm ökas trafiken till ett tåg i timmen större delen av veckan och Kristanstad –Bromölla får helt ny trafik med Öresundståg när Blekinge Kustbana öppnar till sommaren. Under 2008 startar arbetet med att förlänga plattformarna på 30 stationer runt om i Skåne med ca 60 meter. Då de 49 nya Pågatågen tas i bruk 2009 bedöms de flesta turerna behöva köras med dubbelkopplade tåg. Många av de nuvarande Pågatågsstationerna tillåter inte detta. Samtidigt som plattformarna förlängs sänks de även till den nivå som Öresundtågen och de nya Pågatågen är byggda för. Detta är även ett stort led till att anpassa kollektivtrafiken till funktionshindrade resenärer. Malmö har under 2007 fått en ny bussflotta med 111 helt nya stadsbussar och 69 helrenoverade, av dessa är en del ledbussar vilket ökar sittkapaciteten. Även i Kristianstad och Landskrona ökas kapaciteten inom stadsbusstrafiken. Satsningen med regionbussar fortsätter på Pendeln och SkåneExpressen för att kunna ta hand om resandeökning och fortsatt ökad efterfrågan. Pendeln får bl a ny trafik på sträckorna Malmö – Lund, Malmö – Näset och Södra Sandby – Lund – Staffanstorp, Malmö – Trelleborg, Helsingborg – Höganäs, Lund – Bjärred och Kristianstad – Broby. Ett stort antal nya regionbussar har satts i trafik vintern 2006/2007, bl a 65 nya regionbussar med gasdrift.