Bättre punktlighet för Skånetrafikens serviceresor

För ett år sedan tog Skånetrafiken hem beställningscentralen för serviceresor i egen regi. Ökad punktlighet, kortare telefonköer, bättre bemötande och kortare handläggningstider för färdtjänstansökningar är några av förbättringarna.

Skånetrafikens månadsrapport för april visar att serviceresornas punktlighet är uppe i 93 procent, vilket är tre procentenheter bättre jämfört med förra året. Bemötandet av samtalsmottagare är likaledes uppe i 93 procent jämfört med 80 procent för ett år sedan.

-Det är en markant ökning. Under året har vi jobbat med att bygga upp verksamheten med beställningscentralen, att centralisera verksamheten till Hässleholm och att utbilda och rekrytera personal för att minska telefonköerna. Därför är det roligt att siffrorna blivit bättre, men vi är inte nöjda och har fortfarande en hel del kvar att göra, säger Titti Unosdotter, affärsområdeschef Serviceresor.

Kundnöjdheten, som mäts på hela resan från bokning till att resan har utförts, visar också en förbättring och kunderna känner sig numera tryggare med i sin resa. Betyget för hela resan låg i april på 88 procent. Färdtjänstresorna har ökat en aning, men beror främst på att ytterligare en kommun har tillkommit under året.

-Det är mycket glädjande att vi höjt kvaliteten för våra kunder med bättre punktlighet och att de även känner sig trygga med sin resa. Dessutom har vi en budget i balans för första gången på flera år, säger Titti Unosdotter.

Serviceresors digitalisering mot en hållbar framtid

Den 23 maj lanserades även en ny sjukreseportal för vårdpersonal. I portalen kan vårdpersonal både boka sjukresa och skapa webbintyg. 42 procent av alla bokningar som vården administrerar sker idag via webbokning. Effekterna av webbokningen är främst att personalen i beställningscentralen blir avlastad i telefon, kortare köer och att bokningen går snabbare.

Serviceresor utför 1 500 000 resor varje år.

Serviceresor är en del av kollektivtrafiken och samlingsnamnet för färdtjänst, sjukresor och anropsstyrd trafik.

Skånetrafiken ansvarar för sjukresor i hela Region Skåne.

Skånetrafiken ansvarar för färdtjänst i 24 av Skånes 33 kommuner.

Totalt 350 serviceresefordon, hälften är specialfordon och hälften är personbilar.

I april hade Skånetrafikens färdtjänsthandläggare 100 procent handläggning inom 30 dagar.

För mer information, kontakta

Titti Unosdotter, affärsområdeschef Serviceresor, nås genom Skånetrafikens press 0451-28 85 03.

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Varje dag reser över 300 000 människor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till en bättre miljö, ett levande landskap och ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning som ansvarar för kollektivtrafiken inom Region Skåne. Vi omsätter cirka 5,8 miljarder kronor och varje år görs fler än 167 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon