Ändrade busstider från 16 juni

Ändrade busstider från 16 juni

Den 16 juni går Skånetrafiken över till sommartidtabell och ändrar tider samt körvägar för vissa av linjerna. Många minutjusteringar sker och en del trafikförändringar är permanenta.

På sommaren är det många som ändrar sina resvanor. Därför anpassas tidtabellen så att den bättre ska passa både för de som bor i och besöker Skåne. Detta kan innebära att vissa linjer får tätare trafik till utflyktsmål såsom stranden och andra friluftsaktiviteter, medan linjer som många skolelever reser med kör färre turer. 18 augusti återgår de flesta bussarna att köra som tidigare.

– Många linjer får minutjusterade tider eller andra förändringar så jag råder våra resenärer till att hålla koll på sin resa i appen eller på vår hemsida, säger Fredrik Schell, enhetschef planering på Skånetrafiken.

Nordöstra Skåne

SkåneExpressen 1: Linjen byter hållplatslägen på Kristianstad C.

Linje 532: För att anpassa linjen till hur resandet ser ut på sommaren, tas avgången bort klockan 07:40 från Bjärnum.

Linje 542, 545 och 550: För att anpassa linjerna till hur resandet ser ut på sommaren, tas en del turer bort som endast körs under skoldagar.

Linje 553: Hållplatsen Norra Åsum gymnasieskolan Wendes trafikeras inte. För de SFI-elever som fortsatt ska till skolan kan man antingen ta linje 4 från Kristianstad eller hoppa av vid hållplats Norra Åsum kyrkogården

Stadsbuss Kristianstad
Linje 1: 10-minuterstrafiken på eftermiddagen tidigareläggs med 30 minuter, från ca kl. 15:00 till ca kl. 14:30. Detta är en permanent förändring.

Linje 2: För att bättre spegla hur belastningen ser ut på linjen, blir blocket med 10-minuterstrafik på eftermiddagen tidigarelagd med 30 minuter, från ca kl. 14:00 till ca kl. 13:30. Detta är en permanent förändring.

Stadsbuss Hässleholm
Linje 1: För att anpassa linjen till sommarens resandebehov går linjen med 30-minterstrarfik under morgon och eftermiddag.

Nordvästra Skåne

Linje 218: För att erbjuda linjetrafik till strövområdet vid Hilleshögsdalar, tillkommer hållplats Hilleshögs dalar.

Linje 220: Linjen får under sommaren lägre turtäthet på vardagar men fler turer på helgerna.

Linje 222: Linjen får linjen utökad turtäthet på kvällar och helger under sommaren.

Linje 224: Sträckan mellan Jonstorp och Höganäs och inom Ingelsträde körs inte under sommaren. För sträckan mellan Jonstorp och Höganäs behöver man byta buss i Jonstorp.

Linje 243: Linjen får tidtabellslagda turer med buss under sommaren.

Linje 501: Under sommaren får linjen färre turer på helgkvällar. Turerna körs istället med linje 502.

Linje 502: Under sommaren får linjen fler turer på helgkvällar.

Linje 518: De fyra tidigaste turerna i båda riktningar tidigareläggs med ca 30 minuter. Det är en permanent förändring. Förändringen görs för att bättre anpassa linjen för pendling söderut. Turerna får koppling till tågen som avgår klockan 06:28, klockan 07:28, klockan 08:28 och klockan 09:28 från Stehag.

Ängelholms stadsbusslinjer
Linje 1: Linjen får en ny ändhållplats i Kulltorp – Hållplats Västersjögatan. Förändringen är permanent.

Helsingborgs stadsbusslinjer
Linje 24: Linjen förlängs från Elineberg till Ramlösa station. Linjen får sluthållplats Lussebäcken kiosken. Förändringen som är permanent görs för att erbjuda direkttrafik mellan Ramlösa station och Väla centrum.

Sydvästra och mellersta Skåne

SkåneExpressen 15: För att anpassa linjen till hur resandet ser ut på sommaren, får linjen ett lägre turutbud med färre turer i juni. I juli reduceras turutbudet ytterligare till kvartstrafik i rusningstid. Turutbudet återgår till det normala vid tidtabellsskiftet i augusti.

Linje 103: För att anpassa linjen till hur resandet ser ut på sommaren, reduceras utbudet från sju turer i vardera riktning om dagen, till fyra turer i vardera riktning om dagen. Linjen kör alltså två turer på morgonen samt två turer på eftermiddagen i vardera riktning.

Linje 132: Linjen får en ny körväg på sträckan mellan Värnhem och Södervärn i bägge riktningar. Linjen trafikerar Föreningsgatan istället för nuvarande Drottninggatan. Linjen får nya hållplatslägen på Värnhem och Stadshuset samt börjar trafikera hållplats S:t Pauli kyrka. Linjen trafikerar inte hållplats Paulibron. Förändringen är kopplad till de arbeten som pågår kring Värnhem under 2024.
Linje 139: För att anpassa linjen till hur resandet ser ut på sommaren utökas turtätheten på helgeftermiddagar, från 30-minuterstrafik till 15-minuterstrafik.

Linje 145, 146, 150, 165, 181: För att anpassa linjerna till hur resandebehovet ser ut på sommaren, reduceras turutbudet under vardagar.

Linje 152: Halvtimmestrafiken förlängs till klockan 22 måndag till torsdag. Tre nya turer tillkommer: klockan 21:00 och klockan 21:30 i riktning Stora Hammars skola, samt klockan 21:16 i riktning mot Henriks hage. Dessa förändringar är permanenta.

Linje 160: Hållplats Norrängavägen läggs till, vilket innebär bättre resmöjligheter för boende i Råbylund till Universitetssjukhuset och mot Malmö, genom att åka till Jupitergatan och byta buss. Den nya hållplatsen har efterfrågats av många kunder, och kommer ge bättre resmöjligheter för boende i Råbylund. Detta är en permanent förändring.

Linje 162: Linjen får ett kraftigt utökat turutbud och på obestämd framtid. Detta är ett tillköp från kommunen.

Linje 172/177: Linjen byter hållplatslägen på Malmö C.

Linje 183: Hållplats Trelleborg Östra Ringvägen byter namn till Trelleborg Klövervallsvägen. Förändringen sker då vägen ändrar namn.

Linje 184: Hållplats Trelleborg Östra Ringvägen byter namn till Trelleborg Klövervallsvägen. Förändringen sker då vägen ändrar namn.

Linje 190: Linjen får tidigarelagda avgångar från Ystad på helgerna. Detta för att bibehålla koppling till linje 305 i Abbekås.

Linje 379: För att anpassa linjen till hur resandet ser ut på sommaren, är linjen anropsstyrd på sommaren och turerna behöver beställas i förväg.

Lunds stadsbusslinjer
Linje 1: För att anpassa linjen till hur resandet ser ut på sommaren får linjen 10 minuters-trafik i under rusningstid, jämfört med 15-minuters trafik förra sommaren.

Linje 2, 3, 5, 6, 7, 21: Vi justerar tiderna någon minut för en bättre och mer pålitlig tidtabell.

Malmö stadsbusslinjer
Linje 1-10, 31, 32, 34, 35, 47, 49: För att anpassa linjerna till hur resandet ser ut på sommaren, får de något färre turer i peaktid jämfört med vårens tidtabell.

Linje 10: Linjen får en ny körväg med ny hållplats Skeppsgatan mellan Tekniska museet och Anna Linds plats. Linjen får ett nytt läge vid hållplats Tekniska museet.

Linje 6 och 34: Hållplats S:t Pauli kyrka dras in och den som reser hänvisas till hållplats Disponentgatan eller Celciusgatan som ligger på 200-300 meters avstånd.

Linje 132: Vid hållplats S:t Pauli kyrka kommer regionbuss 132 stanna istället, så att den inte behöver trängas med stadsbussar. En ny hållplats, Stekelgatan, öppnar mellan hållplats Blåhakevägen och hållplats Kontorsvägen. Hållplatsen tillkommer då flera önskemål inkommit från kunder.

Linje 55: För att anpassa linjen till hur resandet ser ut på sommaren, blir helgens första tre turer anropsstyrda istället för fasta turer. Dessa turer måste beställas i förväg.

Linje 99: Linjen läggs ner till sommartidtabellen då tillköpet från Region Skåne SUS tas bort.

Trelleborgs stadsbusslinjer
Linje 1 och 2: För att anpassa linjerna till hur resandebehovet ser ut på sommaren, reduceras turutbudet under vardagar. Hållplats Trelleborg Östra Ringvägen byter namn till Trelleborg Klövervallsvägen. Förändringen sker då vägen ändrar namn.

Sydöstra Skåne

Stadsbusslinjer Ystad
Linje 2: För att anpassa linjen till hur resandet ser ut på sommaren, får linjen färre turer. Under dagen blir det timmestrafik istället för halvtimmestrafik. De första turerna avgår en halvtimme senare.

Linje 5: För att anpassa linjen till hur resandet ser ut på sommaren, får linjen fler turer. Under dagen blir det halvtimmestrafik istället för timmestrafik.

SkåneExpressen3: För att anpassa linjen till hur resandet ser ut på sommaren, får linjen får utökad trafik på förmiddagar och eftermiddagar.

SkåneExpressen 4: För att anpassa linjen till hur resandet ser ut på sommaren, tas en förstärkningstur bort mellan Tomelilla och Ystad, då den endast körs på skoldagar.

Linje 301: För att anpassa linjen till hur resandet ser ut på sommaren, kommer de turer som endast körs på skoldagar inte att köras. Detta innebär färre avgångar under peaktid.

Linje 305: För att anpassa linjen till hur resandet ser ut på sommaren, gör linjen en avstickare ner till Mossbystrand i riktning Skurup-Abbekås.

Linje 321: För att anpassa linjen till hur resandet ser ut på sommaren, tillkommer två turer i vardera riktning.

Linje 322: För att anpassa linjen till hur resandet ser ut på sommaren, får linjen utökad trafik. Totalt fyra turer i vardera riktning dagtid mellan Ystad och Skillinge, samt två turer i vardera riktning kvällstid mellan Ystad och Löderup. Samma turutbud tillkommer på lördagar och söndagar. Morgonturerna går senare än under vintern. Hållplats Löderup strandbad S öppnar för trafik. Hållplatsen är endast öppen under sommaren.

Linje 571: För att anpassa linjen till hur resandet ser ut på sommaren, kommer turer som endast går skoldagar inte att köras. Detta innebär att linjen får timmestrafik i peak. Linjen får en ny körväg. Hållplats Ö Tommarp Bygatan tillkommer medan hållplats Peterslund dras in (både från linjen och generellt). Detta är en permanent förändring. Den nya körvägen möjliggör byte till SkåneExpressen 5 och bättre pendlingsmöjligheter till/från Malmö.

Linje 577: För att anpassa linjen till hur resandet ser ut på sommaren, kommer turer som endast går skoldagar inte att köras. Detta innebär att linjen får timmestrafik i under morgon och eftermiddag/peak.

Stadsbusslinjer Ystad

Fakta:
På Skånetrafikens hemsida finns detaljerad information om de olika trafikförändringarna under sommaren: https://www.skanetrafiken.se/aktuellt/nytidtabell/#/

Mer information:
För mer information kontakta Fredrik Schell, enhetschef Planering på Affärsområde buss. Han nås via Skånetrafikens presstjänst 0451-28 85 03 eller via press@skanetrafiken.se.