Med buss och tåg till konsten på Österlen

Med buss och tåg till konsten på Österlen

Att ge sig ut på kostrunda under påsk är för många tradition. I år tar vi dig till konsten med specialturer och specialpris. Vi har förslag på två rundor - Kiviksrundan och Branteviksrundan - som gör det lätt att åka med tåg och buss till konstnärer, kaféer och vacker natur på Österlen.

Kiviksrundan

09.10 Lund–Simrishamn (SkåneExpressen 5)
10.52 Simrishamn–Baskemölla (SkåneExpressen 3)
12.59 Baskemölla–Kivik (SkåneExpressen 3)
16.10 Kivik–Simrishamn (SkåneExpressen 3)
17.50 Simrishamn–Lund (SkåneExpressen 5)

Turen kring Kivik utgår från Lund, där Skåneexpressen tar dig till Simrishamn, för vidare resa till Tjörnedalagården i Baskemölla. Här finns den stora samlingsutställningen med alla deltagande konstnärer, en försmak inför de personliga besöken hos respektive konstnär.

Efter ett par timmar i Baskemölla går färden vidare till Kivik. Här ligger ateljéerna tätt: Lisa Toffts små kluriga figurer är säkert bekanta för många redan, de finns både på vykort och som silversmycken. Glaskonstnären Jonas Rooth skapar färgstarka och fantasifulla ljuskronor och lampetter.

Tillbaka i Simrishamn finns det tid att stifta bekantskap med silverkonstnären Bo Klevert och hans verk, innan avfärd mot Lund igen.

Branteviksrundan

09.08 Malmö–Ystad (Pågatåg)
10.10 Ystad–Löderup (Linje 570)
10.10 Löderup–Borrby (Linje 570)
12.15 Borrby–Brantevik (Linje 577)
15.32 Brantevik–Simrishamn (Linje 577)
17.49 Simrishamn–Malmö (Pågatåg)

Branteviksrundan har Ystad som första anhalt, med avgång från Malmö C. Här kliver du av för att med buss ta dig till Löderup där ett flertal utställare visar såväl måleri som glaskonst.

Härifrån går färden via Borrby mot det gamla fiskeläget Brantevik. Även här finns flera utställare och det lunchen intas med fördel på Branteviks bykrog.

Sista anhalt innan hemfärd är Simrishamn där det är lätt att fördriva de två timmar som återstår innan Pågatåget avgår mot Malmö. På konstmuseet Gösta Werner och Havet, centralt beläget i Simrishamn, ställer Hasse och Ia Karlsson ut sina målningar. Koppla, njut av vacker konst och ett Österlen i vårskrud.

Åk 2 betala för 1!

Med vår 24-timmarsbiljett (195 kr) och vår 72-timmarsbiljett (395 kr) kan du under Konstrundan, 6–15 april, åka två personer till priset av en (gäller både vuxen- och barnbiljett). Köp din biljett hos Skånetrafikens kundcenter eller serviceombud eller ombord på regionbuss med bankkort.