VOICES med Skånes Dansteater

Skånes Dansteater har gjort det igen. I lördags var det premiär på årets stora dansproduktion med Skånes Dansteater i samarbete med Malmö Operaorkester. Här kommer de första reaktionerna från pressen: ”…ett klimax som ger ensemblen möjlighet att visa sina krafter…” (Sydsvenskan) ”I ”En Face” kommer Malmø Operas enorme scene og Skånes Dansteaters dygtige dansere virkelig til deres ret – det er stort, originalt og overrumplende smukt danseteater, en tur over Sundet værd. ” (Jyllands-Posten) ”Kitti grupperar gärna dansare och sångare så att publiken blir en smula osäker på vem som gör vad. Förrädiskt, snyggt.” (Dagens Nyheter) VOICES Två koreografer som arbetar i mycket nära samklang med musiken delar kväll när Skånes Dansteater intar Malmö Operas scen. I den första akten av den finske koreografen Tommi Kitti, möter ensemblen sex sångare i jazz- och folkton. De framför Timo Alakotilas mästerliga tonsättning av Kirsi Kunnas poesi. I den andra akten ger dansarna röst åt en av Sveriges främsta modernistiska kompositörer, med Ingvar Lidholms stycke Riter från 1959. Musiken framförs av Malmö Operas orkester. För koreografin svarar Susanne Jaresand, en av Sveriges mest erfarna samtida koreografer. Spelas på Malmö Opera 22/4 kl. 19.00, 26/4 kl. 18.00, 30/4 kl. 18.00, 3/5 kl. 18.00, 4/5 kl. 18.00, 7/5 kl. 13.00, 8/5 kl. 19.00, 10/5 kl. 18.00, 15/5 kl. 19.00 & 16/5 kl. 19.00. Pris 260 kr. Under 26 år och studenter MAH 130 kr. Skolpris 50 kr per elev på alla föreställningar. Grupprabatt 25% vid minst 10 personer. Biljetter 040-20 85 00 eller www.skanesdansteater.se INTRODUKTIONER TILL VOICES Vet man mer så ser man mer! Ta del av föreställningsintroduktionerna som ges i övre foajén i anslutning till föreställningarna den 22/4 kl. 18.15, 30/4 kl. 17.15, 7/5 kl. 12.30 samt den 15/5 kl. 18.15. Gratis, ingen föranmälan. VALBORGS-ERBJUDANDE På Valborgsmässoafton kan du se VOICES för halva priset! Föreställningen slutar cirka 19.50 och ger dig gott om tid att fortsätta kvällen i Pildammsparken eller vid majbrasan. Erbjudandet gäller endast onsdag 30 april kl 18.00. Boka platser via e-post anmalan@skanesdansteater.se. Ditt pris är 130 kr/biljett. Uppge bokningskod ”VALBORG”. Biljettkassan kontaktar dig därefter med bokningsuppgifter. SKÅNES DANSTEATER TIPSAR: LABYRINT med Dansk Danseteater och Kaleidoskop Tim Rushton förvandlar K2:s 800 kvadratmeter råa hall till en stor, sammanhängande labyrint och fyller den med levande dans, live musik och videoinstallationer. I LABYRINT är publiken mobila deltagare och en levande installation. På sin upptäcktsresa genom LABYRINT möter publiken Dansk Danseteaters internationella dansare i verk av af Tim Rushton, New York-koreografen Chris Elam, high-tech lys-koreografier av Tina Tarpgaard/Recoil, samt videoverk av Signe Krogh och Eva Koch. Live musik, av bl.a. David Lang från New Yorker komponistnetværket Bang on a Can, framförs av musiker från Athelas Sinfonietta Copenhagen. LABYRINT rymmer också en lounge, där man kan sitta ner och smälta intrycken över en förfriskning. Pröva en virtuell version av LABYRINT: www.danskdanseteater.dk Spelas på Kaleidoskop K2, Øster Fælled Torv 37 i Köpenhamn Onsdagar-lördagar perioden 21. maj - 7. juni 2008 Insläpp kl. 18, 19, 20 & 21 Biljetter: Kaleidoskops billetkontor: tel. 7026 5302 eller BILLETnet, tel. 70 15 65 65. MEETINGS i Båghallarna med Dansakademi Öresund Dansakademi Öresund visar årets slutföreställning på Skånes Dansteater. Dansare och pedagoger har arbetat fram koreografier kring temat att mötas. Vad händer i ett möte mellan två människor, mellan man och kvinna eller mellan olika kulturer? Vad sker i ett nytt möte, vid en återförening, vid en sammandrabbning eller när ett möte tar slut? Vad består om ett möte av? Eller rädslan för ett möte? Hela föreställningen utspelar sig på en flygplats. Dansakademi Öresund har förberedande utbildningar för danselever som tänker sig en professionell framtid inom dansen. Läs mer på www.folkuniversitetet.se/malmo/danskademien. Spelas på Skånes Dansteater lördag 10/5 18.00 & söndag 11/5 16.00 Speltid: ca 1timme Biljetter: tel 040-103020 eller kulturcentalen.se. ETT UTSKICK FRÅN Skånes Dansteater – Box 17700 – SE-200 10 Malmö – Tel 040-20 84 71 – Fax 040-20 84 74 www.skanesdansteater.se info@skanesdansteater.se