Nyhetsbrev från Skånes Dansteater

Hoppas att du har haft en skön sommar! I morgon, onsdag, inleder Skånes Dansteater den nya säsongen med sommardans i Pildammarna. Du kommer väl?

SOMMARDANS
Vi bjuder på godbitar från den gångna säsongen, koreografier av de egna dansarna och smakprov från höstens nya föreställning INTERFERENCE.

Onsdag 13 & torsdag 14 augusti kl 19.00 på Pildammsteatern i Malmö.

I samarbete med Malmö Sommarscen. Fri entré.

Från Malmö går resan vidare till Stockholm och Poznan:

Söndag 17 augusti i Poznan, Polen

I samarbete med Polish Dance Theatre.

Onsdag 20 & torsdag 21 augusti kl 19.00 i Vitabergsparken.

I samarbete med Stockholms Parkteater. Fri entré.

THREE STYLE FUSION

Höstens första gästspel är en Rikskonserter-produktion som presenteras i samarbete med Mix Musik och Musik i Syd. Tre dansare och tre musiker utmanar och inspirerar varandra i en fartfylld och stämningsfull föreställning. Three Style Fusion är ett spontant och lekfullt möte mellan street, flamenco och folkdans som har gjort succé på turné landet runt. Dansar gör street-legenden, musikern och kompositören Damon Frost, flamencovirtuosen Jannie Berggren och hallingkungen och koreografen Andreas Berchtold. För musiken står fiolspelmannen Patrik Andersson, flamencogitarristen Patrik Bonnet och slagverkaren Conny Laxéll.

Spelas 11 & 12 september kl 19.30 på Skånes Dansteater

Arrangör: Mix Musik, Skånes Dansteater & Musik i Syd
Pris 180 kr. Medlem i Mix Musik 150 kr.
Under 26 år samt studenter MAH 90 kr.

Biljetter 040-20 85 00 eller www.skanesdansteater.se

MÖT KOREOGRAFEN!

Möt Örjan Andersson, en av Sveriges mest spännande koreografer mitt i sitt skapande. Du får se ett utdrag ur Örjan Anderssons senaste koreografi TRIPTYCH och får möjlighet att ställa frågor. MÖT KOREOGRAFEN! syftar till att öka kunskapen om skapandet av koreografi genom att på ett enkelt och naket sätt blanda praktik och samtal inför publik/åskådare.

Spelas måndag 15 september kl 19.30 på Skånes Dansteater

Arrangeras av Danscentrum Syd i samarbete med Skånes Dansteater

LUNCHDANS

Höstens första egna produktion är vår populära LUNCHDANS. Denna gång bjuder vi på ett kreativt möte mellan Skånes Dansteaters dansare och studenter från Musikhögskolans folk- och världsmusiklinje. Fyra av kompaniets dansare har gjort koreografier som går hand i hand med den levande musiken. Koreografier av: Vidar Maggason, Peder Nilsson, Melody Putu och Lidia Wos

Spelas den 7-11 & 13-17 oktober kl 12.00 på Skånes Dansteater

Pris 130 kr inkl. föreställning, soppa, kaffe och kaka.

ÅSA I GÖTEBORG

Skånes Dansteaters VD och konstnärliga ledare Åsa Söderberg medverkar under Göteborgs Dans- & Teaterfestival vid seminariet PRAXIS 3: On the future of the art institution. Läs mer på www.festival.goteborg.se

Onsdag 20 augusti kl 17.00-21.00 på Röhsska museet

NYA SAMARBETEN

Skånes Dansteater kommer att arbeta för att utöka vårt samarbete med den fria sektorn och har anställt Jan Vesala för att under hösten utveckla former för detta. Arbetet har precis börjat och synpunkter från berörda parter tas tacksamt emot på jan.vesala@skanesdansteater.se.

SÄSONGSFOLDER

Årets säsongsfolder delas ut med posten i nästa vecka. Om du inte får den i brevlådan kan det bero på att vi inte har din korrekta postadress. Meddela din adress till info@skanesdansteater.se så skickar vi ett exemplar.

SKÅNES DANSTEATER TIPSAR:

BITS OF BOB'S LIFE

Philippe Blanchard har under de senaste åren etablerat sig som en av Europas mest uppmärksammade koreografer och i Bits of Bob's life samarbetar han för tredje gången med den brittiska dansaren och koreografen Gemma Higginbotham. Med humor, frenesi och stark scennärvaro utforskar fem aktörer med olika nationaliteter, hemmet och vikten av det egna territoriet. I gränslandet mellan dans och teater, med robotliknande mimnummer, speldosemusik, rockabillyheyyoohoo och ett gigantiskt pussel ger de sin syn på hemma och borta och öppnar dörren rakt in i den bostadsrelaterade medelklassneurosen.

Spelas den 5 & 6 sept på Inkonst, Teatern, Bergsgatan 29 i Malmö

Boka din biljett genom att skicka ett mail till helena@inkonst.com eller ring 040-30 65 97 och uppge "Skånes Dansteater" så går du för Stödmedlemspriset 115 kr (Ord. Pris 150 kr).

ETT UTSKICK FRÅN
Skånes Dansteater - Box 17700 - SE-200 10 Malmö - Tel 040-20 84 71 - Fax 040-20 84 74
www.skanesdansteater.se info@skanesdansteater.se