Fantastiskt gensvar på PERS PLANET!

I lördags var det premiär för Pers Planet med Skånes Dansteater. Nu har vi en intensiv spelperiod framför oss i Malmö och på turné. Du kommer väl? Föreställningen har fått ett fantastiskt gensvar i pressen. Sydsvenskan: "...en direktkoppling till betraktarens nervsystem som inte tar omvägen via intellektet." "...ett dynamiskt samspel mellan projektioner, musik och rörelse som fängslar från första stund." Kvällsposten: "Kompaniets sexton dansare har trängt in i ett universum som de flesta av oss aldrig har besökt. 'Konsten skall vara som en sträng mellan himmel och jord' lyder titeln på den biografi om Per Jonson som utkom för ett par år sedan. Det är koreografens egna ord. Med Pers Planet får Skånes Dansteater strängen att vibrera." Skånska Dagbladet: "Sammantaget en helgjuten danskväll med Skånes Dansteater i sin fruktbringande kombination av skönhet och kraft." Dagens Nyheter: "Det är fullkomligt lysande" Aftonbladet: "Här tycks alla fysiska hinder förvandlade till kraft, det lekfulla allvaret så självklart och sällan är dansens närhet till poesin så uppenbar." Expressen: "Skånes Dansteater gör Ayas öga utsökt väl. Bildsviterna flödar lätt, grupperingarna glider fint in i varandra, det känns som att dansarna erövrat och omfamnat denna dansande sång om nordanlandet, sökandet, ensamheten och livsglädjen." Svenska Dagbladet: "Rivers of Mercury, Per Jonssons avsked, hör till det bästa han har gjort. Här kom han i samarbete med kompositören Lars Åkerlund, nära det dansens väsen som han ville fånga i ren, bländande rörelserytm."/---/ "Men dansteatern leker fram egna individuella, detaljer i jazziga fraser och diskodans. Jonas Svensson gör sin variant av det berömda blottande 'fladdret' och Rumiko Otsuka stannar upp i åkallan i Torkel Blomquists giftljus. Här forsar en flodvåg fram, cirklar och delar sig i silvriga rännilar." PERS PLANET En hyllning till koreografen Per Jonsson. PERS PLANET bygger på två verk av den legendariske koreografen Per Jonsson. Hans arbeten revolutionerade svensk dans på 1980- och 1990-talen och han kunde trollbinda en publik som aldrig brukade titta på dans. Vi vill med denna uppsättning föra hans arv vidare. Tre dansare som stod mycket nära Per Jonsson har repeterat upp styckena för Skånes Dansteaters ensemble. Spelas i Båghallarna, Malmö: 24/11 kl. 19.30, 26/11 kl. 16.00, 28/11 kl. 13.00, 30/11 kl. 19.30, 2/12 kl. 18.00, 3/12 kl. 16.00, 5/12 kl. 19.30, 7/12 kl. 13.00, 8/12 kl. 19.30 samt 10/12 kl. 16.00. Pris: 160 kr. Under 26 och studenter vid MAH 80 kr. Skolpris 50 kr. Biljettbokning 040-20 85 00, 077-170 70 70. ETT UTSKICK FRÅN Skånes Dansteater - Box 17700 - SE-200 10 Malmö - Tel 040-20 84 71 - Fax 040-20 84 74 - Biljetter 040-20 85 00, 077-170 70 70 www.skanesdansteater.se info@skanesdansteater.se