Det våras på Skånes Dansteater. Elva dagar kvar till premiären av SPRING

Skånes Dansteater presenterar två av Europas hetaste koreografer - portugisen Rui Horta och fransmannen Angelin Preljocaj. Stream. Med vattnet som inspirationskälla bjuder Rui Horta på ett starkt konceptuellt stycke där floden blir en metafor för livet. Varje del av livet har sin tjusning och är vackert på sitt sätt. Stycket är en nykreation där Horta helt och hållet utgår från Skånes Dansteaters dansare i skapandeprocessen. Stream är ett ljust och livsbejakande stycke till stråkmusik av den amerikanske kompositören John Adams. Många av världens främsta koreografer har lockats att göra versioner av den välkända balettföreställningen Våroffer. Angelin Preljocaj presenterade sin vågade tolkning 2001, ett beställningsverk för Staatsoper Berlin. För första gången gör han nu en nyuppsättning av stycket - för Skånes Dansteater. Preljocajs Våroffer talar om ungdomen - "the spring of your life". Dess skörhet, utsatthet, dess explosiva kraft. Preljocaj låter i sin version den unga flickan klä av sig. Det är en bild av hennes extrema utsatthet, men visar samtidigt hennes styrka. Hon är inte ett lamm, hon är en tiger. Stycket innehåller nakenscener. Båda styckena presenteras i samarbete med Malmö Operaorkester under ledning av Matthew Rowe. Spelas på Storan i Malmö: 21/4 kl 18.00, 25/4 kl. 13.00, 27/4 kl. 19.00, 29/4 kl. 16.00, 2/5 kl. 19.00, 3/5 kl. 19.00, 5/5 kl. 18.00, 8/5 kl. 19.00, 9/5 kl. 19.00, 13/5 kl. 18.00 samt 15/5 kl. 19.00. Biljetter tel 040-20 85 00, 077-170 70 70. Ord. Pris 240 kr. Ungdom el. stud. vid MAH 120 kr. Skolpris 50 kr. GRUPPRABATT 25% Är ni minst tio personer får ni 25% grupprabatt på biljetterna (=180 kr). Kombinera gärna med att äta på Teaterrestaurangen Flygeln. I samband med SPRING erbjuds en medelhavsinspirerad meny med förrätt, huvudrätt och tårtbuffé. Paketpris för föreställning + middag är 475 kr, vilket bokas i biljettkassan 040-20 85 00. Dryck tillkommer. FÖRESTÄLLNINGSINTRODUKTION I samband med föreställningarna den 29 april och 5 maj kan ni kostnadsfritt boka en introduktion. Samling 45 min innan föreställningen i Teaterrestaurangen Flygeln. DAGFÖRESTÄLLNING ONSDAG 25 APRIL KL 13.00 Dagföreställningen riktar sig både till gymnasieskolor och allmänheten. Dirigent Matthew Rowe ger en muntlig introduktion (på engelska) till föreställningen kl 12.15 för alla som är intresserade. Samling i Lilla Bellini. Skolbiljetterna kostar 50 kr. ETT UTSKICK FRÅN Skånes Dansteater - Box 17700 - SE-200 10 Malmö - Tel 040-20 84 71 - Fax 040-20 84 74 www.skanesdansteater.se info@skanesdansteater.se