På fredagen lastades visenttjuren Skrim på en specialtransport som nu tagit honom hela vägen till Rumänien.

Visenttjurens flytt från Höör till Rumänien

Visenttjuren Skrim har flyttat från hemorten Skånes Djurpark i Höör till Rumänien. Han är en del av ett projekt vars syfte är att återetablera visenter i det vilda. På fredagen lastades visenttjuren på en specialtransport mot Fagaras Mountains i Rumänska Karpaterna. Han har nu anlänt och tagits emot av FCC, Foundation Conservation Carpathia, som ska förbereda honom för ett liv i det vilda.

Visenttjuren Skrim föddes 2017 i Skånes Djurpark. Här har han vuxit upp tillsammans med resten av visentflocken och idag är han en stor och ståtlig tjur.

- Han är verkligen stor trots att han bara är fyra år. Han väger betydligt mer än sina medresenärer, säger Anna Blinkowski, Zoologisk chef vid Skånes Djurpark.

Skrim reste tillsammans med fem andra svenska visenter, två från Eriksberg och två från Borås. Gruppen har nu anlänt till Rumänien och är emottagna av FCC som står bakom etableringsprojektet. Till en början hålls visenterna i ett karantänhägn under ett par veckor där de får noga veterinärtillsyn. Därefter flyttas de till ett större hägn där de ska acklimatisera sig och vänja sig vid de nya omgivningarna. Redan till våren planeras det för att släppa ut visenterna i det fria, där de tillsammans ska bilda en ny hjord eller ansluta sig till de visenter som tidigare släppts ut i området.

- Det känns bra att Skrim har rest till sitt nya hem. FCC gör ett fantastiskt arbete. De bygger upp ett helt ekosystem i reservatet, där djur och växter som hör hemma i miljön ska leva sida vid sida. Faunan är nästan komplett, visenterna var en av pusselbitarna som saknades, säger Anna Blinkowski.

Visent, eller europeisk bison, är Europas största landlevande däggdjur. En fullvuxen visent väger mellan ett halv ton till 900 kilo. Visenten har funnits vild i stora delar av Europa, men utrotades på 1920-talet. Med hjälp av ett litet antal individer som fortfarande fanns kvar i exempelvis djurparker har man kunnat avla och återutsätta visenter i det vilda. Idag lever omkring 6200 visenter i det vilda i Europa. För att arten ska anses vara räddad måste det finnas minst 10 000 frilevande visenter.