Glok och Ester har redan vårkänslor och har vaknat från sitt vinteride för att kunna vara på med årets sporlovsfirande i Skånes Djurpark.

Tidigt vakna björnar i 70-årsfirande Skånes Djurpark

Skånes Djurpark har öppnat för säsongen och välkomnar gästerna att fira sportlov i parken. Äntligen är solen här och våren på väg ute i skog och mark. Ett säkert vårtecken är att björnarna Glok och Ester redan har vaknat, redo att var med och fira sportlovet i parken! I år firar djurparken 70 år vilket kommer att märkas med en rad spännande aktiviteter under året.

Ja, våren börjar visa små tecken på att vara på väg, och i Skånes Djurpark har redan det tydligaste tecknet visat sig med yrvakna björnar som har tittat ut ur vinteridet. Den stora björnhanen Glok är född i det fria i Finland, och blev omhändertagen av djurparker när han miste sin mamma. Han kom till Skånes Djurpark för femton år sedan då han var fyra år. Han och björnhonan Ester har varit i parken i många år. Skånes Djurpark som i år firar 70 år.

I Skånes Djurpark är det laddat med upplevelser och under sportlovet är det öppet varje dag klockan 10.00 - 16.00 fram till den 27 februari. Även helgen den 5-6 mars är det öppet.

- Det känns bra att inleda detta speciella år med att öppna redan till sportlovet. 2022 kommer att vara späckat med aktiviteter för att fira att Skånes Djurpark funnits i 70 år och vi kommer även ha en storslagen nyhets om avslöjas snart. Mellan påsk och midsommar blir det ett tema varje helg för att fira, innan vi öppnar den stora hemliga nyheten i sommaren, säger Glenn André Viste Bøe, vd för Skånes Djurpark.

Skånes Djurpark är vackert beläget mitt i Skåne utanför Höör och har mål om att bli den främsta destinationen för barnfamiljer i Sverige. Sedan tidigare finns Camp Oak och under 2021 hade Wild Lodge premiär - två glampingupplevelser som erbjuder på två dagar i parken, dag och natt. Björn, varg, älg, säl och andra både stora och små djur finnas att lära om och följa med på de dagliga matningsexpeditonerna. Bland djuren är det full aktivitet på våren och under kommande månader kommer många djurungar födas och kläckas.

Förutom djuren finns det uppskattade Fåret Shaun Land och för de mer äventyrliga Expedition UPP, en totalt 350 meter lång äventyrsstig med hängbroar, som på sina ställen är uppe bland trädkronorna hisnande nio meter över marken – högt upp över vargar och kronhjortar.

Fjällrävarna i Skånes Djurpark har ännu inga namn. Under påskveckan är alla välkomna att lämna namnförslag på de två nytillskotten i djurparken.

Påskäggsjakt och fjällrävar vid säsongspremiären på Skånes Djurpark

På lördag den 9 april öppnar Skånes Djurpark igen för en ny spännande säsong. Det är 70e året som parken öppnar för gäster. Under påskveckan kommer det att vara full aktivitet med äventyrlig äggjakt i skogen, namninsamling till de nya fjällrävarna och busiga djur i ”Barnens Bondgård”. Björnarna Glok och Ester är ute ur vinterns ide och redo för påskens dagliga matexpeditioner.