Skånes Djurpark får internationell utmärkelse

Skånes Djurpark får internationell utmärkelse

Skånes Djurpark prisas med det internationella priset Golden Pony Awards för sitt arbete att utveckla djurparken och dess omgivning till en stark familjeorienterad destination som skapar starka känslomässiga kopplingar mellan människor, djur och natur samt erbjuda engagerande upplevelser, attraktioner och unika övernattningar.

Bakom priset ligger Games & Parks Industry – ett internationellt magasin som sedan 40 år skriver om nöjesparker, attraktioner och nöjesindustrin.

I formuleringen till varför Skånes Djurpark får erkännande nämns bland annat detta:

”Skånes Djurpark är en fullfjädrad djurpark och medlem i EAZA. De senaste åren har parken, tack vare Lund Gruppens stora investeringar, förvandlats till mycket mer än en djurpark. En familjeorienterad destination och resort fokuserad på att skapa starka känslomässiga kopplingar mellan människor, djur och natur genom engagerande upplevelser och attraktioner som även involverar unika övernattningskoncept.”

- Det är en stor ära att få ta emot Golden Pony Awards och vi är otroligt ödmjuka till det erkännande som priset ger vårt duktiga team. Sedan 2015 har vi investerat mycket energi och ekonomi för att göra Skånes Djurpark till södra Sveriges ledande familjedestination. Detta gör vi framförallt genom att erbjuda upplevelser, utbildning och unika övernattningar. Med nästan en och en halv miljon glada gäster sedan 2015 och runt 200 teammedlemmar, som får hela verksamheten att fungera smidigt, är det mycket spännande att tänka att vår resa bara börjat, säger Skånes Djurparks VD Glenn André Viste Bøe.

Skånes Djurpark skapar även många arbetstillfällen och under högsäsongen arbetar 150 ungdomar i parken. Investeringar i upplevelsen Dinosaurier, boendet i Fåret Shaun Wagons och Wild Lodge är bara en liten del av den långsiktig strategin att utveckla Skånes Djurpark till att bli ett av de bästa svenska besöksmålen.

The ”Golden Pony Award” var det första priset i Europa med syfte att lyfta nöjesindustrin och har sedan 2002 delat ut det internationella priset för att uppmärksamma nöjesparker, resande nöjesattraktioner och personligheter från hela världen. Några av de som har premierats i Europa är Europa-Park i Tyskland, Blackpool Pleasure Beach i Storbritannien, Tivoli i Köpenhamn samt Kongeparken och Lunds Tivoli – som också ägs av Lundgruppen.

Skånes Djurpark har tidigare fått en rad olika internationella utmärkelser för sitt innovativa arbete i branschorganisationen IAAPAs prestigefulla tävling ”Brass Ring Awards” som prisar prestationer bland världens attraktioner, tema- och nöjesparker.

Bildtext till bifogad bild: Emma Nordahl, övernattningsansvarig på Skånes Djurpark, som tog emot ”The Golden Pony Awards” vid en galaceremoni i Bergantino i Italien.

Läs mer om priset:

På lördag den 23 mars öppnar Skånes Djurpark för en ny säsong och rekryteringen av 150 säsongsmedarbetare är klar. ”Äventyrarna” står redo att öppna portarna för ”Påskaparty” i parken.

150 äventyrare rekryterade inför säsongstart och ”Påskaparty” i Skånes Djurpark

På lördag den 23 mars öppnar Skånes Djurpark för en ny säsong och rekryteringen av 150 säsongsmedarbetare är klar. ”Äventyrarna” står redo att öppna portarna för ”Påskaparty” i parken och ta emot gäster som kommer för att möta våren i skogen. Parken är påskpyntad, Sveriges (kanske) största påskhare är på plats och äggjakt är förberedd för alla äventyrslystna besökare. Påsk i parken pågår 23/3-1/4.

Skånes Djurpark bjuder in till Djurens Jul - en gnistrande vinterupplevelse för hela familjen. Från den 2 till den 30 december, varje lördag, söndag samt under mellandagarna.

Tomten och hans renar på plats när Skånes Djurpark bjuder upp till juldans och pyssel

Skånes Djurpark bjuder in till Djurens Jul - en gnistrande vinterupplevelse för hela familjen. Från den 2 till den 30 december, varje lördag, söndag samt under mellandagarna, öppnar parken portarna för möten med jultomten, renarna, djurmatningar, julpyssel och juldans. Och alla barn förvandlas till nissar när de kommer. Med nissemössa på hjälper de tomten med mysteriet med den välta släden.