Berguvsungar från Skånes Djurpark flyttar hemifrån

De berguvar som tidigare i år kläcktes i Skånes Djurpark har nu förvandlats till fullfjädrade flygare och häromdagen släpptes två av uvarna ut i frihet i södra Skåne. I projekt tillsammans med E.ON och Skånes Ornitologiska Förening skapas bättre förutsättningar för berguvarnas fortsatta överlevnad i det fria.

Det finns idag runt 15 revir av fria berguvar i Skåne och en handfull av dessa häckade i år. Ungarna som nu släpptes ut är uppväxta i Skånes Djurpark och är fem månader gamla. De kommer förhoppningsvis att påbörja etableringen av nya revir, träffa en partner och själva få ungar i framtiden.

- Det känns mäktigt att se dessa stora fåglar flyga i väg. Berguvarna är en del av ett projekt där berguvar kläcks fram på djurpark och sedan släpps fria i naturen, för att hjälpa till att bidra till den vilda populationen av berguvar som behöver lite förstärkning, säger Skånes Djurparks ansvariga zoolog Anna Blinkowski.

Berguvar nämns ofta som världens största uggla och kan bli upp mot 70 cm hög och har ett imponerande vingspann på upp till 170 cm. Berguvarna är extra utsatta eftersom de använder elstolpar som landningsplats när de jagar och väldigt många dör när det blir kortslutningar vid elnäten. Det har inte gått så bra för Skånes vilda berguvar de senaste åren.

- Populationen har minskat kraftigt och i år blev det bara sex ungar i det vilda. De två som vi har släppt ut nu är ett välkommet tillskott till populationen. Dessutom måste vi göra nu stora ansträngningar för att minska dödligheten av vilda uvar. Säkring av elstolpar som står för majoriteten av dödligheten hos berguvar har högst prioritet nu, säger Arne Hegemann, ordförande i Skånes Ornitologiska Förening (SkOF) och docent vid Lunds universitet.

E.ON har i samarbete med Skånes Ornitologiska Förening bland annat säkrat elledningarna i närheten av berguvarnas revir samt satt upp fågelavvisare, fladdrande plastbitar, för att uppmärksamma fåglarna på att ledningen är där.

– E.ONs elstolpar är perfekta utkiksplatser för berguven, men om de kommer åt de strömförande ledningarna händer det dessvärre att de förolyckas. Tillsammans kan vi gemensamt hjälpa berguvarna att överleva, säger Peter Hjalmar, regionchef Syd på E.ON.

För ytterligare information kontakta:

Anna Blinkowski, ansvarig zoolog Tel. +46 762 25 75 33

Skånes Djurpark bjuder in till Djurens Jul - en gnistrande vinterupplevelse för hela familjen. Från den 2 till den 30 december, varje lördag, söndag samt under mellandagarna.

Tomten och hans renar på plats när Skånes Djurpark bjuder upp till juldans och pyssel

Skånes Djurpark bjuder in till Djurens Jul - en gnistrande vinterupplevelse för hela familjen. Från den 2 till den 30 december, varje lördag, söndag samt under mellandagarna, öppnar parken portarna för möten med jultomten, renarna, djurmatningar, julpyssel och juldans. Och alla barn förvandlas till nissar när de kommer. Med nissemössa på hjälper de tomten med mysteriet med den välta släden.