Unikt traineeprogram – utvecklat av sydsvenska livsmedelsnäringen och studenter – höjer branschens attraktionskraft

Det gränsöverskridande traineeprogrammet är skapat av hela det skånska livsmedelsklustret. Unga personer, med de skarpaste hjärnorna, ges möjlighet att påverka och utveckla framtidens mat. Programmet är brett, mångsidigt och omfattar det branschgemensamma såväl som det företagsspecifika. På 15 månader skapar de antagna ett ovärderligt nätverk av personer verksamma inom livsmedelsnäringen med skiftande erfarenhet och bakgrund. Detta kan annars ta ett helt yrkesverksamt liv att göra!

– Skånes Livsmedelsakademis Traineeprogram erbjuder unga, välutbildade personer kunskaper och insikter i branschen som ett traditionellt traineeprogram inte kan erbjuda. För livsmedelsnäringen är det viktigt att locka till sig dessa personer med visioner om att utveckla framtidens livsmedel. Detta är en bransch där du verkligen gör skillnad. Du kan påverka och skapa livsmedel som kommer många människor till godo i flera år. Kan det finnas något bättre, säger Procordias VD, Mikael Aru, som är en av inspiratörerna till traineeprogrammet.

Utvecklat genom samarbete
Traineeprogrammet har utvecklats i samarbete med Skånes Livsmedelsakademins olika partnerföretag och studenter som ingår i akademins Advisory Board har gett sina synpunkter och önskemål om en intressant och konkurrenskraftig utbildning.

Pågen är ett av de rekryterande företagen:
– Vi är ett stort lokalt företag, men saknar möjligheter att skapa ett så mångsidigt och konkurrenskraftigt traineeprogram som detta. Vi är många HR-chefer i akademins partnerföretag som samarbetat för att förverkliga programmet. Samarbetet slutar inte nu, det fortsätter. Tanken är att programmets innehåll ska vara föränderligt och spegla branschen behov, säger Pågens operativa HR-chef, Liselott Wennerström.

Den 1 september är det premiär för första omgången av traineer. De kommer att vara 10 personer till antalet och anställda av Bring Frigoscandia, Leaf Sverige, Procordia Food, Pågen och Bergendahlsgruppen. Under 15 månader varvas utbildning (85 procent) och tjänstgöring på värdföretaget med ett gemensamt program – ett bransch-projekt (15 procent), studiebesök, seminarier, projekt, mentorskap, resor och nätverkande som ger deltagarna kunskaper, perspektiv och förståelse för branschen.

Livsmedelsnäringen är en betydande del av det sydsvenska näringslivet, både samhällsekonomiskt och sysselsättningsmässigt. Branschen består av 534 livsmedelsproducerande företag, 293 företag som handlar med livsmedel, frukt och grönt och tillsammans sysselsätter dessa företag över 25000 personer. Det finns dessutom över 200 småskaliga livsmedelsproducenter, primärproduktionen oräknad. Totalt omsätter de 200 största företagen cirka 90 miljarder kronor1. Och då är inte mjölkproducerande bönder inkluderade. För att branschens ska trygga sin fortsatta utveckling är det viktigt att attrahera välutbildade personer som kan arbeta på nyckelpositioner och utveckla framtidens livsmedel.
1 Källa: www.allabolag.se, Smakplats Skåne och egen sammanställning, 2008.

För ytterligare information, se www.livsmedelsakademin.se eller kontakta:

Lotta Törner, VD Skånes Livsmedelsakademi. Tel: 0705-80 59 09. Epost: lotta.torner@livsmedelsakademin.se.
Mikael Aru, VD Procordia. Tel 0413-650 00. E-post: mikael.aru@procordia.se.
Liselott Wennerström, operativ HR-chef Pågen. Tel:040-32 36 00 E-post: liselott.wennerstrom@pagen.se

Skånes Livsmedelsakademi är en samlande kraft för alla som vill utveckla Skåne till ett livsmedelscentrum för Europa. Våra medlemmar och samarbetspartners är företag, organisationer, myndigheter, universitet och högskolor som representerar hela kedjan från jord till bord. Tillsammans arbetar vi, sida vid sida, för att utveckla livsmedelsnäringen. Skånes Livsmedelsakademis verksamhet omfattar bland annat projekt för att höja näringens innovationskraft och insatser för att underlätta rekryteringen av välutbildade medarbetare.