Skånska smaker på Kulturnatten i Köpenhamn

Skånska smaker på Kulturnatten i Köpenhamn

På fredag är det dags för årets Kulturnatt i Köpenhamn. Gator och torg kommer att bjuda på en salig blandning av kultur men även kulinariska upplevelser. Smaka på Skåne satsar på öl, äppelmust, kanelsnäckor och skånsk street food.

Det är med stolthet Smaka på Skåne tillsammans med Sveriges Ambassad, Visit Sweden och Nordiska ministerrådet tar emot kulturnattens besökare. I år är Sverige ordförande i Nordiska ministerrådet och området, Ved Stranden 18, där Smaka på Skåne kommer vara på plats, hade närmare 10 000 besökare förra året. Med fjolårets försäljning av 70 000 kulturpass står det klart att Kulturnatten i Köpenhamn är ett välbesökt evenemang.
– Det lär bli minst lika många besökare på fredag, säger Helene Reintjes som håller i trådarna för Smaka på Skånes del.

Kyld öl, smakrik äppelmust, 1400 mini-kanelsnäckor tillsammans med en specialkomponerad meny tillagad av street food trailern This must be the place ska ge danskarna ett smakprov av Skåne.
– Mathieu och Hanna Williams, ett par som hittat varandra i London och landat i Malmö för att revolutionera skånsk gatumat, kommer att åka över sundet med sin trailer, berättar Helene Reintjes.

Kulturnattsbesökarna kan även se fram emot pumpasoppa med rökt getost och viltterrin med piccalilli serverad på rågkex. Det svenska programmet rymmer konserter med Sofia Jannok, Amazing Drummers från Malmö Kulturskola och virtuella utmaningar i dataspelet Minecraft. Och för Helene Reintjes är det en självklarhet att kultur och kulinariska upplevelser hör ihop.
– Mat är kultur och att Smaka på Skåne satsar på skånsk street food tillsammans med öl bryggt i microbryggeri känns helt rätt i tiden.

Det var inte mer än ett par månader sedan som köpenhamnsborna sist fick uppleva skånsk mat då Smaka på Skåne var på plats under Nordic Taste. Med åtta restauranger, nio producenter och sex dryckesproducenter stod det klart att Skåne verkligen är Københavns Køkkenhave. Och Helene Reintjes menar att intresset för skånsk mat blir allt större.
– Det är otroligt roligt att vi får vara med under Kulturnatten i Köpenhamn och det ligger helt i linje för Smaka på Skåne som satsar på kulinarisk turism och att lyfta Skåne som en kulinarisk frontregion.

Vad: Kulturnatten i Köpenhamn.

Kulturpass krävs och kostar 90 DKK och kan köpas i DSB/7-Eleven på S-tågstationer samt i 7-Eleven-butiker, bibliotek och kulturinstitutioner i Köpenhamn. Den svenska satsningen är ett samarbete mellan Smaka på Skåne, Sveriges Ambassad i Köpenhamn, Visit Sweden och Nordiska ministerrådet. Genom Smaka på Skåne medverkar This must be the place, Kullabygdens Musteri, Lundabryggeriet och Smaksak.

Var: I Nordiska ministerrådets område, Ved Stranden 18

När: Den 11 oktober 17:30-22:00

Mer information om arrangemanget på hemsidan för Kulturnatten hittar du här.

För mer information kontakta:

Jannie Vestergaard, verksamhetsledare, Smaka på Skåne, 0727-34 85 44, jannie.vestergaard@livsmedelsakademin.se

Helene Reintjes, projektledare Kulinarisk turism, Smaka på Skåne,

0727-34 89 44,

helene.reintjes@livsmedelsakademin.se

Om Livsmedelsakademin
Livsmedelsakademin är det självklara navet i ett av Europas mest intressanta livsmedelskluster. Inom Livsmedelsakademin arbetar livsmedels-, måltids- och förpackningsnäringarna, handeln, universitet och högskolor, myndigheter och lantbrukets organisationer sida vid sida för att utveckla livsmedelsnäringen. Livsmedelsakademin bidrar till skapandet av mötesplatser, nätverk och projekt som underlättar dialog och förnyelse och höjer innovations- och konkurrenskraften i hela livsmedelsbranschen. Vår verksamhet är organiserad i det övergripande området Samverkan & Framtid och de fem verksamhetsområdena Innovation & Entreprenörskap, Jobb & Karriär, Måltidsglädje, Smaka på Skåne och Livsmedelsförpackningar.

Livsmedelsakademin skapar framtidens livsmedels- och måltidsnäring. Läs mer på www.livsmedelsakademin.se.

Om Smaka på Skåne
Smaka på Skåne är en satsning på att göra Skåne till en kulinarisk frontregion genom utveckling avsmåskalig matproduktion och kulinarisk turism. Läs mer på www.smakapaskane.se.