Skånes Matfestival – unik satsning för matintresserade

Skånes Matfestival – unik satsning för matintresserade

Helgen den 23-25 maj anordnar Livsmedelsakademin och Smaka på Skåne en unik skånsk matfestival i Brösarp. Under tre dagar finns möjlighet att fullt ut uppleva, provsmaka, lära känna och upptäcka Skånes alla småskaliga producenter, etablerade livsmedelsföretag och mathantverkare.

Kockar, krögare och kulinariska turister. Barnfamiljer, matnördar och gourmander. Skånes Matfestival kommer bli årets mest spännande och smakrika festival.

– Dagarna kommer att genomsyras av interaktivitet, innovation, mångfald och kunskapshöjande aktiviteter, allt med maten i fokus, säger Lotta Törner, vd för Livsmedelsakademin, och utlovar en intensiv och givande helg för både besökare och deltagare:

– Vi skapar festivalen för matintresserade skåningar och turister, men även för branschen och alla andra som driver den gastronomiska utvecklingen framåt.

Initiativet till Skånes Matfestival är Anders Cederbergs, gästgivare på Brösarps Gästgifveri & SPA, som under 2014 även kommer att upplåta mark som möjliggör att utomhusfestivalen kan ta plats i en idyllisk omgivning.

– Inramningen i det böljande och grönskande landskapet känns helt rätt. Skånes Matfestival är en naturlig del i vår vision att bygga det innovativa landskapet för framtidens livsmedel, mat, dryck och måltid, säger Lotta Törner.

Smaka på Skåne, en del av Livsmedelsakademin, är en satsning på att utveckla Skåne till en kulinarisk frontregion och festivalen blir ett av de större initiativen under 2014.

– Under 2014 kommer Skåne verkligen att stärkas som ett attraktivt kulinariskt besöksmål. Festivalen kommer att vara en plats för inspiration och möjlighet att insupa nya spännande smaker och kunskap.

Mer om Skånes Matfestival
När?
23-25 maj 2014
Var? Brösarp
Inbjudan till pressträff: Delar av festivalens program och innehåll kommer att presenteras på plats i Brösarp den 30 januari 2014. Särskild inbjudan kommer.

Skånes Matfestival kompletterar Matrundan som årligen arrangeras på Österlen i slutet av maj. Finansieringen sker delvis via Länsstyrelsen, och genomförandet sker genom strategiska samarbeten. Idag är Skåne Sveriges främsta landskap när det gäller matproduktion. Förutom större etablerade livsmedelsföretag är omkring 800 småskaliga producenter och mathantverkare aktiva i regionen.

Följ oss på Facebook och på vår webb.

För mer information kontakta:  Jannie Vestergaard, verksamhetsledare, Smaka på Skåne, 0727-34 85 44, jannie.vestergaard@livsmedelsakademin.se

Livsmedelsakademin är det självklara navet i ett av Europas mest intressanta livsmedelskluster. Inom Livsmedelsakademin arbetar livsmedels-, måltids- och förpackningsnäringarna, handeln, universitet och högskolor, myndigheter och lantbrukets organisationer sida vid sida för att utveckla livsmedelsnäringen. Livsmedelsakademin bidrar till skapandet av mötesplatser, nätverk och projekt som underlättar dialog och förnyelse och höjer innovations- och konkurrenskraften i hela livsmedelsbranschen. Vår verksamhet är organiserad i det övergripande området Samverkan & Framtid och de fem verksamhetsområdena Innovation & Entreprenörskap, Jobb & Karriär, Måltidsglädje, Smaka på Skåne och Livsmedelsförpackningar. Livsmedelsakademin skapar framtidens livsmedels- och måltidsnäring. Läs mer på www.livsmedelsakademin.se.

Smaka på Skåne är en satsning på att göra Skåne till en kulinarisk frontregion genom utveckling av småskalig matproduktion och kulinarisk turism. Läs mer på www.smakapaskane.se.