Svenska kyrkan i Köpenhamn firar 100 år: Barn bygger kyrka av skånska mjölkkartonger inför drottning Silvias och prinsessan Benediktes besök

Den första juni firar Svenska kyrkan i Österport i Köpenhamn 100 år. Jubiléet kommer att firas med pompa och ståt på kvällen, då Sveriges drottning Silvia och den danska prinsessan Benedikte besöker Gustafskyrkan.

-Vi påbörjar förberedelserna redan nu på lördag. Då hälsas alla barn välkomna att bygga en färgglad minimodell av kyrkan, med hjälp av 5 000 mjölkkartonger från Skånemejerier. Den ska stå klar när kungligheterna besöker oss, berättar kyrkoherde Gunnar Pelinka.

När Gustafskyrkan stod klar i juni år 1911 fanns det många fattiga barnfamiljer, både i Danmark och Sverige.

-Vi har en mångårig och stark tradition i vår kyrka av att hjälpa de mest utsatta familjerna. 1905 startades en så kallad understödsförening som hjälpte människor med pengar, kläder och mat. Ett av projekten kallades för ”Mjölkdroppen” och syftade till att ge de fattigaste barnen mjölk. Mot bakgrund av den här traditionen har vi därför tagit kontakt med de skånska mjölkböndernas förening Skånemejerier i Sverige, för att få kartonger till modellbygget. Vi vill genom att lyfta fram mjölkens betydelse som ett näringsrikt livsmedel, spegla den sociala roll som Gustafskyrkan har, betonar Gunnar Pelinka.

Många svenskar blev kvar
I början av 1900-talet fanns det många svenskar i Köpenhamn som väntade på att få möjligheter att ta en båt till England, Holland eller USA. Många blev dock kvar och etablerade sig i den danska huvudstaden - och de nya ”danskarna” hade en längtan om att få bygga en egen kyrka.

Denna längtan resulterade så småningom i ett gemensamt byggprojekt mellan Sverige och Danmark.

-Det är inte bara Öresundsbron som har förenat folken över sundet. Vi vill med vårt jubileum lyfta fram de starka band som fanns mellan Sverige och Danmark redan vid sekelskiftet, fortsätter Gunnar Pelinka.

Kom och ysta smör
På plats i Gustafskyrkan på lördag finns en av Skånemejeriers mjölkbönder, Carina Sonesson och hennes barn, som förhoppningsvis blir nästa generations mjölkbönder.

De berättar om livet på gården och låter alla besökare få prova på hur man gör smör.

-Det är viktigt att ställa upp och berätta om hur det är att vara mjölkbonde.  Om konsumenterna vet mer om våra produktionsvillkor, skapar det en ökad förståelse för vad det egentligen kostar att producera en liter mjölk.  Lönsamheten måste bli bättre, annars finns det snart inte många mjölkbönder kvar, vare sig i Sverige eller i Danmark. I Skåne har vi upplevt ett fantastiskt gensvar hos konsumenterna för vår satsning på lokal mjölk med ursprungsmärkning. Vi hjälper gärna till med att få de danska konsumenterna att värna om mjölkens ursprung, säger Carina Sonesson.

Skånemejeriers mjölkbönder tar varje år emot tusentals besökare i samband med att korna släpps ut på 4 månaders välbehövligt grönbete.

-Det stora intresset visar att dagens konsumenter har behov att komma närmare naturen och livsmedlens ursprung, konstaterar Carina Sonesson.

Välkomna till barnens modellbygge på lördag!
Tid:      14.00
Plats:   Gustafskyrkan, Folke Bernadottes Allé 4, Köpenhamn Östra

För ytterligare information, var vänlig kontakta:

Kyrkoherde Gunnar Pelinka: Tel: +45 33 155458  Mobil: +45 25 88 5355 Mailadress: gunnar.pelinka@svenskakyrkan.se www.svenskakyrkan.se/kopenhamn
Birgitta Hultberg – Olsson, Skånemejerier: Tel: +46 40 31 39 74

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av cirka 600 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 590 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.