Svenska friidrottsförbundet (SFIF) och Skånemejerier (SM) inleder samarbete kring mat, före och efter träning/tävling

Vinnare föder vinnare ….. - Konkurrensen är hård och det gäller att vara väl förberedd på de tuffa förhållanden som råder vid tävling både nationellt och internationellt. Vi har många duktiga ledare och tränare som ser till att ta tillvara de talanger som finns runt om i landets friidrottsklubbar. Naturligt har mest fokus legat på den talang och de utvecklingsmöjligheter den enskilde idrottarens har, säger friidrottslandslagets förbundskapten Thomas Engdahl. Inför säsongen 2006 har dietist Marina Sjöberg, SFIF, lagt till ännu en dimension för att kunna prestera på topp, gång på gång. Denna ytterligare dimension är betydelsen av rätt val av mat. En naturlig sak kan tyckas men väldigt betydelsefull för det slutgiltiga resultatet av teknik-, styrke- och uthållighetsträningen. - Vi är väldigt glada att vi fått till stånd detta samarbete med Svenska Friidrottsförbundet säger produktchef, Ronny Månsson, SM. Sedan tidigare har vi på Skånemejerier samarbete med bl.a. Johan Wissman och Stefan Holm inom friidrotten. De har valt att använda ProViva Active som sin återhämtningsdryck efter träning och tävling. Samarbetet med SFIF kommer att öppna upp för fler hälsosamma produkter ur ProViva och PrimaLiv sortimenten. ProViva och PrimaLiv produkterna kommer att bli en naturlig del på de träningsläger och tävlingar som SFIF anordnar. Det är viktigt för alla att välja hälsosam mat, speciellt om man vill känna sig fylld av energi och prestera toppresultat. - Samarbetet har redan hunnit med en liten uppvärmning. Alla i landslaget som var med på träningslägret i Portugal fick tillfälle att bekanta sig med några av de produkter som finns i Skånemejeriers hälsosortiment, ProViva och PrimaLiv. Vi på Skånemejerier ser fram mot en spännande säsong. För mer information om kommande friidrottstävlingar och produktinformation besök följande web-platser: www.friidrott.se , www.proviva.com , www.primaliv.com Några av de lag som har gjort ProViva Active till en del av sin återhämtning: Svenska Handbollslandslaget Svenska Innebandylandslaget Umeå IK damer MFF Skånemejerier är ett innovativt livsmedelsföretag som arbetar med hälsa och välbefinnande. Varje dag når vi konsumenter över hela Sverige med produkter baserade på mjölk, cerealier eller frukt. I dagsläget kan även danska och finska konsumenter njuta av våra produkter. En intensiv satsning på hälsa har resulterat i produkter med unika hälsoegenskaper, såsom ProViva, PrimaLiv och Hjärtans Lust, alla godkända functional food. Skånemejerier omsätter 2,7 miljarder kronor och har 650 anställda. Vi ägs av 850 mjölkleverantörer i Skåne och delar av Småland. Läs mer på www.skanemejerier.se För ytterligare information kontakta: Ronny Månsson, produktchef Skånemejerier ek.för. Tel: 070-577 29 20 Tomas Brandt, marknadsansvarig, Svenska friidrottsförbundet Tel: 070- 653 33 13