Skånemejeriers mjölkbönder kan nu investera för en framtida mjölkproduktion

Vid styrelsemötet den 7 juni 2012 beslutade Skånemejeriers styrelse att genomföra försäljningen av Skånemejerier AB till Groupe Lactalis enligt gjord överenskommelse i Paris den 1 juni 2012. Closing sker den 21 juni 2012.

Genom avtalet kan Skånemejeriers mjölkbönder få ett marknadsmässigt bra pris för sin mjölk i tio år framöver. De får en köpeskilling för Skånemejerier upfront och per kg mjölk varje månad i åtta (8) år och de får dessutom behålla all utdelning från ProViva samt framtida intäkter från försäljningen av resterande aktier i ProViva.

Detta innebär en välbehövlig förstärkning av ekonomin för den enskilde mjölkbonden, som kan investera och bygga för framtiden. Det kommer att trygga den framtida mjölkproduktionen i Skåne och södra Sverige.

Skånemejeriers starka varumärken ges också möjlighet att leva vidare och utvecklas med en stark ägare. Sysselsättningen tryggas i en viktig del inom den skånska livsmedelsindustrin.

Affären beräknas inkl. ProViva-affären vara värd någonstans mellan 2-2,5 miljard beroende på hur ProViva-affären utvecklas de kommande 10 åren.

Anders Olsson, styrelseordförande Skånemejerier ek för. Telefon: 0705-356 917

Björn Sederblad, VD Skånemejerier AB. Telefon: 0706-875 794

Skånemejerier värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo och Allerum. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 600 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår bl. a. dotterbolagen Hjordnära och Lindahls mejeri. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll.

Läs mer på www.skanemejerier.se eller följ oss på Facebook www.facebook.com/skanemejerier.
Prenumerera på våra nyhetsbrev: www.skanemejerier.se/nyhetsbrev.