Skånemejeriers bönder får mer betalt igen!

Skånemejeriers styrelse beslutade på tisdagen att höja kontraktspriset med 10 öre per kilo mjölk. Det innebär att utbetalningen till våra skånska mjölkbönder i år har ökat med sammanlagt 30 öre per kilo, från den 1 september.

Den 1 juli i år fick medlemmarna 20 öre i ett så kallat extra marknadstillägg, som betalas ut under hela år 2010. Nu får de även en höjning av kontraktspriset med 10 öre, från och med september. Sammanlagt är det en ökning med 30 öre, hittills i år.

Orsaken till höjningen är det positiva resultat som Skånemejerier visar i sin delårsrapport, med en vinst på 37,5 miljoner kronor.

- Eftersom resultatet efter åtta månader är mycket bättre än förväntat, gör vi en höjning med tio öre redan i år. Det är viktigt att i detta skede sända ut positiva signaler om att vi tror på framtiden för att mjölkbönderna ska försöka hålla ut, trots den tuffa ekonomiska verklighet som vi lever i just nu. Skånemejerier är i stort behov av råvara och vi vill att alla medlemmar ska fortsätta producera mjölk, säger Anders Olsson som är ordförande i Skånemejeriers styrelse.

Ett steg i rätt riktning

Böndernas egen förening Skånemejerier är på väg mot ett rekordresultat vid årsskiftet. Företaget har tagit fler nya affärer och Anders Olsson ser optimistiskt på framtiden.

- Vi har en prognos som pekar på ett mer än fördubblat resultat för år 2009 - och om den prognosen håller i sig, kan det bli tal om att höja ersättningen ytterligare. Men när det blir aktuellt är ännu för tidigt att svara på. Gårdagens beslut om att höja med en tioöring är ett steg i rätt riktning, säger han.

Enligt Svensk Mjölks senaste rapport kan nu också en vändning skönjas på den globala mejerimarknaden med en ökad efterfrågan på mjölkprodukter. Något som på sikt även förväntas gynna de svenska mjölkbönderna.

För ytterligare upplysningar, var god kontakta:

Styrelsens ordförande Anders Olsson

Mobil; 0705 -35 69 17