Skånemejerier stärker sin ledningsgrupp med tre nya medarbetare

Som ett led i Skånemejeriers nya tillväxtstrategi, har företaget nyligen rekryterat tre nya medarbetare.  Företagets mål är att öka omsättningen från tre till sex miljarder inom en treårsperiod.

Peo Crona kommer att vara ansvarig det nya området ”Affärsutveckling”. Peo är agronom i botten med inriktning på bioteknik. Senast kommer han från Lantmännen Cerealia, som utvecklar och producerar spannmålsbaserade produkter. Där han varit med och byggt upp affärsområdet från grunden under 20 år.

- Skånemejerier är inne i ett mycket spännande skede där ledningen satsar hårt på att vinna nya marknadsandelar över hela Norden. Min utmaning är att se till att vi i expansionsfasen också har lönsamhet i alla våra delar, så att expansionen sker med kvalitét och att vi får en hållbar långsiktig utveckling, avslutar Peo.

Niclas Lundin har anställts som assisterande CFO och koncerncontroller.
Niclas kommer närmast från Deloitte där han arbetat som Senior Manager. Niclas är auktoriserad revisor och har tidigare arbetat på företag som Gambro och Arthur Andersen.

-Det är en stor positiv utmaning, säger Niclas, att få arbeta i ett väletablerat företag med mycket gott rykte, samtidigt som det är ett nytänkande företag med stor tillväxtpotential avslutar Niclas.

Anna Jonsson är ny medarbetare den 1 februari och är ansvarig för det nya området bolagsjuridik. Anna kommer närmast från advokatfirman Vinge i Malmö, där hon arbetat som advokat sedan 2003.

-När Skånemejerier nu expanderar på nya marknader ökar också behovet av juridiska kunskaper, säger Anna.  Det blir ett större antal samarbetsavtal, fler delägarskap och andra former av ägande. När man växer på nya marknader ökar behovet av att avtalen blir korrekta och hållbara för alla parter, avslutar Anna.

För ytterligare upplysningar var vänlig kontakta:

Anders Olsson, styrelsens ordförande   Mobil: 0705-35 69 17
Björn Sederblad VD   Tel: 040 – 31 39 26

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av cirka 600 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 590 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.