Skånemejerier ökar tillväxten de närmaste tre åren

PRESSRELEASE                                                  Malmö den 28 januari 2011

Skånemejerier ökar tillväxten de närmaste tre åren

Styrelsen i Skånemejerier har antagit en ny strategi som innebär att företagets målsättning är att skapa fortsatt tillväxt och öka omsättningen från drygt tre miljarder till det dubbla. Målet är att Skånemejerier ska kunna betala fyra kronor per kilo mjölk inom loppet av tre år, till sina mjölkbönder.

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av cirka 600 mjölkbönder, i Skåne, Småland, Halland, Blekinge, Västra Götaland och Östergötland, som levererar sin mjölk till mejerierna i Malmö, Kristianstad och Hjordnära. Under år 2009 och 2010 har Skånemejerier haft fokus på att öka tillväxten, för att överleva som egen förening på en hårt konkurrensutsatt marknad, med såväl inhemska som internationella konkurrenter.

-De senaste två åren har Skånemejerier haft stora framgångar på den svenska och danska marknaden, mycket  tack vare våra  konsumenter. De har fått oss att förstå att de uppskattar ett mejeri som på ett tydligt sätt lyfter fram mjölkbönderna och deras gårdar. Vår ambition är nu att öka lönsamheten för våra leverantörer, så att de kan fortsätta producera mjölk även i framtiden, säger Anders Olsson, Skånemejeriers styrelseordförande.

Skånemejerier har utvecklats

Idag består Skånemejerier av moderbolaget Skånemejerier ekonomisk förening samt 18 dotter- och intressebolag, med bland annat nyförvärvade företag som Lindahls mejeri, Östgötamjölk och Hjordnära ekologiska mejeri. Skånemejerier har också bildat ett bolag för storhushållsmarknaden tillsammans med Wernerssons Ost (Tine) och under år 2010 såldes dessutom aktiemajoriteten av ProViva, till den franska mejerikoncernen Danone.

-Försäljningen av företagets produkter har utvecklats mycket positivt, såväl mjölk och fil som ost, och fruktdrycker/juice har ökat i volym under år 2010. Satsningen på ursprungsmärkt mjölk har slagit väl ut och Allerums lagrade ost har upplevt sitt bästa år hittills. Fruktdryckerna Bravo och ProViva har haft en mycket stark utveckling under året - och fortsätter att imponera. I vår lansera vi även ursprungsmärkt juice, berättar Skånemejeriers VD Björn Sederblad.

En av anledningarna till den ökade försäljningen är att Skånemejerier lyckats ta sig in på nya marknader. Danmark och hela Sverige, främst Stockholm har stått i fokus i slutet av året och är företagets huvudmål. Framgångarna har uppnåtts genom allianser, samarbeten samt uppköp av andra företag. Skånemejeriers styrelse vill nu därför fortsätta på den inslagna vägen genom att öka tempot i föreningens tillväxt, de kommande tre åren – 2011 till och med 2013.

Fortsatt tillväxt

-Vår nya tillväxtstrategi för de kommande tre åren innebär att vi fortsätter vårt framgångsrika arbete med att utvidga vår marknad. Det ska ske dels genom nya uppköp, samarbeten och allianser. Vår ambition är att nå ut med vårt varumärke på den nordiska marknaden, konstaterar Anders Olsson.

Under år 2010 har Skånemejeriers så kallade utbetalda betalningsförmåga varit 3:52/5:26 (Konventionell mjölk / KRAV) kr per kilo mjölk, till den enskilde leverantören.  Budgeten för år 2011 innebär att föreningen som utbetald betalningsförmåga siktar på 3:57/4:99 (Konventionell mjölk / KRAV) per kilo mjölk.

-Vi ser nu en säsongssituation med ett visst överskott av mjölk. Januari och hela första kvartalet är traditionellt sett en tung period, då försäljningen går ner efter julhelgerna. Skånemejerier köpte in mycket mjölk under år 2010 och har dessutom en kö av mjölkleverantörer som vill bli medlemmar i vår förening. Det tillfälliga överskottet räknar vi ska vara placerat i lönsamma affärer på marknaden senast i maj - och då kommer vi behöva mer mjölk, förklarar Anders Olsson.

57 nya medlemmar har beviljats inträde i Skånemejerier från den 1 januari 2011. Och med dem motsvarande 50 Mkg mjölk.

Skånemejeriers utbetalda betalningsförmåga; resultat 2010 och 2011 enligt budget:

• Utbetald betalningsförmåga för konventionell mjölk år 2010 var 3,52 kr per kilo mjölk.
    (Inkluderar avräkningspris plus individuellt konsoliderade medel.)
  • Utbetald betalningsförmåga för konventionell mjölk år 2011 är budgeterad till 3,57 kr per kilo mjölk.  (Inkluderar avräkningspris, individuellt konsoliderade medel)
  • Utbetald betalningsförmåga för ekologisk mjölk år 2010 var 5,26 kr per kilo mjölk.
    (Inkluderar avräkningspris plus individuellt konsoliderade medel.)
  • Utbetald betalningsförmåga för ekologisk mjölk år 2011 är budgeterad till 4,99 kr per kilo mjölk.  (Inkluderar avräkningspris, individuellt konsoliderade medel)

För ytterligare upplysningar, var vänlig kontakta:

Anders Olsson, Styrelsens ordförande, tel: 0705 – 35 69 17

Björn Sederblad VD, tel: 040 – 31 39 26

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av 550 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 600 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.