Skånemejerier och Bornholms Andelsmejeri startar bolag

Skånemejerier och Bornholms Andelsmejeri (BAM) har från den 1 februari startat ett gemensamt bolag för osttillverkning i Hörby. Bolaget, som kommer att producera ca 5.000 ton ost initialt, ägs till 50 procent av respektive part. - Bildandet av bolaget är ett led i Skånemejeriers satsning på nya spännande marknader för vår ost, säger Skånemejeriers VD Rolf Bjerndell. I ett gemensamt bolag kommer vi att öka volymerna och därmed öka lönsamheten per kilo tillverkad ost. Produktionen kommer att ske i Skånemejeriers anläggning i Hörby, som kommer att ägas till 50% av BAM. Personal och utrustning blir i huvudsak densamma men produktionen höjs genom skiftkörning. Idag tillverkas ca 3500 ton ost i Hörby varav huvuddelen för Ostkompaniets räkning. Målsättning är att öka till 7500 ton ost varav hälften ska säljas på export av Bornholms Andelsmejeri. Den ost som kommer att tillverkas i Hörby är blockost. - Vi har hittills fokuserat på att tillverka ost åt den svenska marknaden, som i dagsläget inte kan svälja mer ost, vilket medfört att anläggningen i Hörby körts på halvfart. I och med bildandet av ett gemensamt bolag med BAM får vi tillgång till en internationell marknad som BAM verkat på i mer än 30 år med kvalificerad och lönsam export. Vi kommer att kunna öka volymerna via export och få en bättre lönsamhet, säger Rolf Bjerndell. Skånemejerier har sedan tidigare ett samarbete med Bornholm Adelsmejeri. - Bornholms Andelsmejeri köper i dagsläget mjölkråvara av oss för att bl a tillverka ost under varumärket St Clemens. Företaget är också en omvittnat duktig aktör på exportmarknaderna och en mycket skicklig och ofta prisbelönad tillverkare av bland annat dessertostar, säger Rolf Bjerndell. BAM legotillverkar bl a Wanås Ädel åt Skånemejerier. - Jag ser fram emot ett fördjupat samarbete i form av ett gemensamt ägt Hörby Mejeri AB och utvidgningen av vårt sortiment med nya svenska ostar, säger Per Olesen, VD för Bornholms Andelsmejeri. För ytterligare information kontakta: Skånemejerier, Thomas Bergstaf, Ekonomidirektör, tel 040-31 39 38 Skånemejerier, Informationsdirektör Lotta Törner, tel 040-31 39 00 Bornholms Andelsmejeri, VD Per Olesen, tel +45 21 76 48 45 Fakta Skånemejerier Skånemejerier är ett innovativt livsmedelsföretag som arbetar med hälsa och välbefinnande. Varje dag når vi konsumenter över hela Sverige med produkter baserade på mjölk, cerealier eller frukt. I dagsläget kan även danska, finska och engelska konsumenter njuta av våra produkter. En intensiv satsning på hälsa har resulterat i produkter med unika hälsoegenskaper, såsom ProViva, Primaliv och Hjärtans Lust - alla godkända functional food. Skånemejerier omsätter ca 2,8 miljarder kronor och har 800 anställda. Vi ägs av 900 mjölkleverantörer i Skåne och delar av Småland. Fakta Bornholms Andelsmejeri Bornholms Andelsmejeri (BAM) ägs av 63 mjölkbönder som tillsammans väger in 40 miljoner kg mjölk. Företaget omsätter 260 miljoner danska kronor och har 61 anställda. BAM producerar ost, smör och konsumtionsmjölk.