Skånemejerier, Milko och Valio inleder diskussioner

Skånemejerier, Milko och Valio inleder diskussioner om ett möjligt samarbete Skånemejeriers styrelse har beslutat att inleda diskussioner med Milko och Valio om ett fördjupat samarbete i Norden. Målet är att tillsammans nå en stark position på mejerimarknaden. - Det beslut styrelsen har tagit är att vi ska vara drivande för att en stark aktör ska bildas på den nordiska mejerimarknaden. Vi har därför gett Skånemejeriers företagsledning i uppdrag att utreda förutsättningarna för detta tillsammans med Milko och Valio, säger Skånemejeriers styrelseordförande Hans Johansson. Formerna för samarbetet är ännu inte klara, utan ska börja diskuteras då förhandlingarna inleds, vilket väntas bli inom kort. Målet är att ha ett förslag framme till slutet av mars. Bakgrunden till beslutet är utvecklingen på den svenska och nordiska mejerimarknaden. I takt med att handeln har satsat på egna märkesvaror, så kallade EMV-produkter, har situationen på marknaden för mejerivaror blivit allt mer pressad. Samtidigt tar lågprishandeln en allt större andel, med risk för ytterligare prisfall som en konsekvens. - För att klara av det allt tuffare marknadsläget fick företagsledningen redan i september månad i uppdrag av styrelsen att ta fram en intern rationaliseringsplan samt att hitta nya samarbetsmöjligheter, fortsätter Hans Johansson. Detta har man arbetat intensivt med under ett par månader och Milkos och Valios positioner på marknaden har visat sig lämpliga för ett möjligt fördjupat samarbete. - Detta känns som en väldigt bra lösning, påpekar Ingvar Persson, Milkos ordförande. Vi i Milko välkomnar beslutet och delar Skånemejeriers syn på hur vi tillsammans ska positionera oss på mejerimarknaden i Norden. Vi har en mycket spännande utveckling framför oss, avslutar Ingvar Persson. Någon fusion mellan parterna är inte aktuell. Övriga samarbeten inom respektive företag påverkas inte av planerna. För ytterligare information kontakta: Skånemejerier: Hans Johansson, styrelseordförande tel. 0708- 44 22 28 eller Lotta Törner, informationsdirektör tel. 0705 - 80 59 09. Milko: Ingvar Persson, styrelseordförande, tel. 070-327 51 40 Valio Oy: Harry Salonaho, verkställande direktör, tel. +358 (0) 10 381 2001 Skånemejerier är ett innovativt livsmedelsföretag som arbetar med hälsa och välbefinnande. Varje dag når vi konsumenter över hela Sverige med produkter baserade på mjölk, cerealier eller frukt. En intensiv satsning på hälsa har resulterat i produkter med unika hälsoegenskaper, såsom ProViva, Primaliv och Hjärtans Lust, alla godkända functional food. Skånemejerier omsätter 2,7 miljarder kronor och har 650 anställda. Vi ägs av 850 mjölkleverantörer i Skåne och delar av Småland. Läs mer på www.skanemejerier. se Milko är ett av Sveriges största mejeriföretag och omsätter 2,8 miljarderkronor. Företaget ägs av 1 300 mjölkbönder och har 950 personer anställda. Milko utvecklar mejeriprodukter för hela den svenska marknaden, exempelvis fil, yoghurt, mjukost samt messmör. En stor del av mjölkråvaran förädlas dessutom till produkter på en internationell marknad som till exempel hårdost till Grekland, England samt USA. www.milko.se. Valio Ltd är Finlands största livsmedelsföretag med en omsättning på 1,6 miljarder euro. Valio är marknadsledare inom alla de större produktområdena i mejerisegmentet i Finland och en världsledande pionjär inom utveckling av functional food. Valio ägs av 28 mejerikooperativ och har 13.000 mjölkproducenter som medlemmar. Valio har 15 produktionsanläggningar i Finland, 2 i Estland och en avdelning för packning av ost i Belgien. Dotterbolagen återfinns i Ryssland, Sverige, Belgien, Estland, Lettland, Litauen och USA. Den internationella verksamheten står för en tredjedel av Valios omsättning.