Skånemejerier lanserar ny fruktyoghurt utan tillsatser och med extra mycket frukt

Skånemejerier lyssnar på konsumenternas efterfrågan och lanserar nu en extra fruktig yoghurt med hela 16 procent frukt som dessutom är fri från tillsatser. Äkta Frukt Yoghurt innehåller betydligt mer frukt än vad som är vanligt i fruktyoghurt.

Konsumenter blir allt mer medvetna om vad de äter och dricker och vad maten innehåller. Hälften av alla svenska konsumenter oroar sig för innehållet i mat enligt en studie som undersökningsföretaget YouGov gjorde i våras. Allt fler efterfrågar naturlig mat utan tillsatser.

– På Skånemejerier har vi en tradition att tillverka så naturliga mejeriprodukter som möjligt. Om vi måste använda några tillsatser så försöker vi framför allt se till att de är naturliga. Med Äkta Frukt Yoghurt tar vi steget fullt ut och gör den helt fri från tillsatser, vilket vi vet att konsumenterna efterfrågar, säger Marie Söderström, kategoriansvarig på Skånemejerier.

Skånemejeriers konsumenttester visar också att naturliga produkter med mycket frukt är uppskattade. Äkta Frukt Yoghurt innehåller 16 % frukt och det är betydligt mer frukt än vad som är vanligt förekommande i fruktyoghurt.

– Äkta Frukt Yoghurt smakar mycket frukt och smaken kommer enbart från frukterna. Det innebär att det inte är tillsatta aromämnen som ger smak, vilket annars är vanligt förekommande i fruktyoghurt. Äkta Frukt Yoghurt ligger för övrigt i topp på marknaden när det gäller fruktinnehåll, säger Marie Söderström.

Yoghurten finns i tre smakkombinationer: Äpple & Kvitten, Jordgubb & Rabarber och Tropisk. Kvitten är en frukt med gamla anor som är vanlig i Sydeuropa, mellanöstern och Sydamerika. Den är mycket aromatisk och används ofta i marmelader.

– Kvitten är släkt med päron och äpple och smakar som en blandning av päron och passionsfrukt fast ännu mer. Som en smakexplosion! Tillsammans med friska äpplen blev det en ny spännande smakkombination, säger Jonas Börjesson, produktutvecklare på Skånemejerier.

Jordgubb och rabarber är klassiska svenska smaker som tillsammans smakar mycket sommar. Tropiska frukter är mycket uppskattade. I Äkta Frukt Yoghurt Tropisk har vi blandat klassiska tropiska frukter som mango, banan, persika, passionsfrukt och papaya.

Priset i butik beräknas till ca 20 kr.

För mer information kontakta:

Birgitta Hultberg-Olsson, Informationsansvarig på Skånemejerier, tel: 040 - 31 39 74