Skånemejerier kommenterar Konkurrensverkets godkännande av fusion mellan Arla och Milko

Konkurrensverket har beslutat att godkänna fusionen mellan Arla och Milko. Beslutet var inte oväntat. På en hårt prispressad marknad har en mindre svensk aktör mycket svårt att långsiktigt finna lönsamhet trots ett allt starkare intresse för närproducerat.

Konkurrensverkets ansvar är stort: Att se till att konkurrensen inte helt försvinner från den svenska mejerimarknaden, säger Anders Olsson, Skånemejeriers styrelseordförande. Vi frågar oss bara hur det ska gå till. Utvecklingen är oroväckande. Det ska råda en sund konkurrens på marknaden till nytta för konsumenterna. Framtiden får utvisa om det blir så. Jag är tveksam.

Skånemejerier har, tillsammans med andra mejerier och aktörer inom dagligvarubranschen, fått ge synpunkter på fusionen. Skånemejeriers ståndpunkt har varit att fusionen mellan Arla och Milko påtagligt hämmar konkurrensen på den svenska mejerimarknaden.

– Jag vill verkligen betona att vi känner starkt för våra bröder i norr som haft en hård tid. Vi önskar dem och alla svenska mjölkbönder en framtid, säger Anders Olsson.

– Det ännu större Arla har nu ett stort ansvar gentemot marknaden: Att de inte prismässigt konkurrerar ihjäl alla andra. Vi står inför ett mejerimonopol i Sverige. I och med den godkända fusionen får Arla mer än 70 % av den svenska mejerimarknaden. Det innebär att den aktör som i princip redan styr prissättningen på den svenska marknaden blir ännu starkare. Arla har dessutom största delen av sin verksamhet utanför Sverige och är därmed inte lika känslig för lönsamheten på svenska marknaden – Har de dålig lönsamhet i Sverige kan de fortfarande tjäna sina pengar på en internationell marknad. Men samtidigt undanhålls alla de svenska mjölkbönderna ett bättre pris och värde. Många svenska mjölkbönder ser därför ingen framtid och väljer att sluta.

Skånemejerier ser att den svenska mjölkproduktionen hotas i och med fusionen och en alltmer monopoliserad marknad.
– En konsekvens av ett lågt pris i handeln är att priset på mjölkråvaran i Sverige är bland det lägsta i Europa. Sveriges mjölkbönder är oerhört hårt pressade och många har svårt att få lönsamhet i sin verksamhet. Ska vi lyckas rädda svenska mjölkbönders egna företag från utslagning, måste marknadens parter ta sitt ansvar för att långsiktigt kunna föra den svenska mejeriproduktionen vidare in i framtiden, säger VD Björn Sederblad.

För mer information kontakta:
Anders Olsson, styrelseordförande, Skånemejerier, tel. 0705-35 69 17
Caroline Olsson, marknadschef, Skånemejerier, tel. 0702-05 93 11

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av cirka 600 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 590 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.