Skånemejerier köper in sig i Östgöta mjölk

Skånemejerier går in som delägare till Östgöta Mjölk. Återstående aktier ägs liksom tidigare av de sju gårdar som startade företaget. Med det utvidgade ägandet skapas förutsättningar för att i snabbare takt möta efterfrågan av ett breddat produktsortiment – och skapa nya lokala produkter och förbättringar för både handlare och konsumenter.

- Som ett litet bolag, där verksamheten ägs av de anslutna gårdarna, har vi haft begränsade resurser. Personellt för att mjölkbönderna har gårdarna att sköta. Och ekonomiskt just för att vi är just små. Så tankarna på att öppna för ytterligare en ägare har funnits länge.

- Men inte till vilket pris som helst. När vi startade Östgöta Mjölk, var det för att erbjuda östgötarna ett eget lokalt alternativ. Och en ny ägare skulle inte få ändra på den ambitionen, säger Magnus Palmgård, VD på Östgöta Mjölk.

Osten förde oss samman

- Så kom vi i kontakt med Skånemejerier i samband med att vi tog fram vår första ost, Östgöta Herrgård, fortsätter Magnus Palmgård. De var de enda som kunde hålla den östgötska mjölken åtskild från annan. Men viktigare ändå, vi upptäckte hur väl vi fungerar tillsammans, hur samstämmiga våra visioner är.

- Skånemejerier är visserligen betydligt mycket större än vi. Men mjölken är lika lokal, hämtad från skånska gårdar. Och att de tar ansvar för det lokala även utanför Skåne bevisar de med Smålandsmjölk, som är mjölk från småländska gårdar. Så när Skånemejerier kom med en propå om att köpa delar av Östgöta Mjölk kändes det som att det var just den partner vi behöver.

Skånemejerier köper en stor post

-  Nu är affären i hamn, konstaterar Clas-Göran Österlund, ordförande i Östgöta Mjölk.

-  Skånemejerier köper aktiemajoriteten i Östgöta Mjölk. Det kan tyckas mycket, men att leda och utveckla företaget har aldrig varit de gamla ägarnas huvuduppgift. Den är förutom gårdarna att utveckla mjölkmarknaden för både konsument och producent så att båda får ökade valmöjligheter. Eller mer rakt på sak att bryta det cementerade mjölkmonopolet som har funnits under lång tid. Därför ser vi bara positivt på det nya ägandet. Och att ägarandelen blev så stor, ser vi som ett bevis på att Skånemejerier är beredda att satsa.

Bryta monopolet

- Jag håller helt med Clas-Göran, säger Björn Sederblad, VD på Skånemejerier. Både när det gäller vår samsyn och behovet av att bryta monopolet med den anonymitet det skapar. Vi tycker att det är på tiden att bonden får ett ansikte och att mjölken i förpackningarna kan spåras till de gårdar den kommer ifrån. Så är det i Skåne, i Småland – och Östergötland.

- Genom att vi tydliggör närheten till mjölkgårdarna, är vår förhoppning att den lokalproducerade svenska mjölken ska få ett högre värde hos konsumenter. Och att mjölk- bönderna ska få några ören mer per liter som kompensation för det hårda arbete de lägger ner, fortsätter Björn Sederblad.

Starkare, men lika lokala

-   Med den förstärkning som delägarskapet innebär, ser vi fram emot att både bredda och fördjupa verksamheten. Såväl handel som konsument vill ha alternativ i mejerihyllan, och kraven på både produkter och producenter ökar.

-  Nu kommer vi kunna arbeta med att bli ännu snabbare, bättre och smartare i alla delar av vår process. Hantering, transporter, lanseringar, kommunikation med konsumenterna; i alla led bidrar Skånemejerier med styrka och erfarenhet. T ex kan vi nu planera för ett eget mejeri, för att komma ännu närmare våra kunder, avslutar Magnus Palmgård.

För mer information, vänligen kontakta
Claes Göran Österlund, styrelseordförande, Östgöta Mjölk AB, telefon 070-572 87 86
Björn Sederblad, VD Skånemejerier, telefon 040-313926

Skånemejerier är det nära hälsomejeriet med sitt ursprung i Skåne. Vi tar årligen emot ca 353 Mkg mjölk som bland annat säljs som mjölk, grädde, fil, yoghurt och matlagningsprodukter. I vår portfölj ingår även varumärkena Bravo, ProViva och Allerum.

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av 572 mjölkbönder i Skåne och delar av Småland. Vi omsätter 2,9 miljarder kronor och har 600 anställda.