Skånemejerier kan säljas till Lactalis

Skånemejeriers stämma sade på måndagen ja till den stadgeändring som möjliggör en försäljning av Skånemejeriers verksamhet till franska Groupe Lactalis. 35 av stämmans 42 ledamöter röstade ja till stadgeändringen vid en sluten omröstning.

Den viktigaste stadgeändringen handlar om föreningens verksamhet. Enligt de nya stadgarna ska föreningens verksamhet omfatta även handel med mjölk. Den mjölk som ska leveraras till bolaget Skånemejerier AB, som Groupe Lactalis eventuellt tar över.

­ Beslutet innebär att vi kan slutföra förhandlingar utifrån det mandat som den tidigare stämman har gett Skånemejeriers styrelse. Förhandlingarna är i det stora klara, detaljer återstår. Går allt i hamn kan Lactalis formellt ta över verksamheten från den första mars. Nuvarande koncernledning kommer att fortsätta leda Skånemejeriers verksamhet i minst sex månader, säger VD Björn Sederblad.

En stadgekommitté har också tillsatts som ska se över den ekonomiska föreningens framtida organisation samt fördelning av vinster.

– Stadgekommitténs arbete är viktigt. Den ska arbeta fram och föreslå andra stadgeändringar som ska utgöra ett ramverk för framtiden. Till exempel hur den ekonomiska föreningen ska fungera på bästa sätt i framtiden, samtidigt som kostnaderna ska hållas nere. Vi får också tid att diskutera hur vinstdelningsprinciperna ska se ut.
– Även efter en försäljning till Groupe Lactalis kommer den ekonomiska föreningen att ha stor makt över frågor som vinstfördelning och avräkningspris, säger Anders Olsson, Skånemejeriers styrelseordförande.

För mer information kontakta:

Björn Sederblad, VD, Skånemejerier, 0706-87 57 94.

Anders Olsson, styrelseordförande, Skånemejerier, 0705-35 69 17.

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av cirka 570 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 590 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.

Läs mer på www.skanemejerier.se eller följ oss på Facebook www.facebook.com/skanemejerier.
Prenumerera på våra nyhetsbrev: www.skanemejerier.se/nyhetsbrev.