Skånemejerier investerar i Danmark: -Vi ska bli ett uppstickarföretag i Norden

Skånemejerier satsar på en tydlig premiumstrategi med siktet inställt på de nordiska huvudstäderna. Företaget har köpt en tredjedel av aktierna i det danska företaget Lögismose. Ambitionen är att bli Nordens mest kända hälsoföretag. Skånemejerier har sedan tidigare samarbeten i Norge och Finland och fortsätter nu att rita upp strategierna för ytterligare satsningar i Norden. Genom förvärvet i det danska familjeföretaget Lögismose får Skånemejerier tillgång till ett starkt varumärke känt för sitt kvalitets- och premiumsortiment, förutom företagets etablerade kontakter inom den danska detaljhandeln. Den 1 maj öppnar Lögismose ett mikromejeri på Tivoli i Köpenhamn. I mejeriet kommer Skånemejeriers absoluta premiumprodukter, bland annat hälsodrycken ProViva, att finnas till försäljning. Redan under första året beräknar Skånemejerier att man kommer att sälja 1,5 miljoner liter ProViva i Danmark. De båda mejerierna planerar även att utveckla nya produkter tillsammans. – Samarbetet med Lögismose öppnar nya dörrar för vår strategi att exportera kvalitetsprodukter med tydlig hälsoprofil. En strategi som kommer att ge tillväxt. Målet är att redan 2009-2010 omsätta 3,4 miljarder kronor jämfört med 2,8 miljarder 2007, säger Skånemejeriers tf vd Björn Sederblad. – Vi är mycket starka på vår hemmamarknad. Vår senaste varumärkesundersökning visar att 85 procent av skåningarna väljer Skånemejeriers produkter i första hand. Den positionen ska vi behålla, genom att vara det lokala mejeriet, samtidigt som vi ska bli ett uppstickarföretag i övriga Norden med särskilt fokus på Danmark, fortsätter Björn Sederblad. Idag står standardprodukterna för 55 procent av Skånemejeriers sortiment. Målet är att sortimentet ska bestå till mer än hälften av premiumprodukter med stark hälsoinriktning. ProViva är redan etablerat i butikshyllorna men en utveckling av hälsodrycken och andra premiumprodukter planeras. Tanken är att produkterna ska skräddarsys för olika kunders specifika behov, unga, gamla, gravida och så vidare. Förutom ProViva handlar det om export av laktosfria produkter, specialvarianter av ostar och yoghurtar och hälsoshots. För ytterligare information kontakta Björn Sederblad, tf vd Skånemejerier, tfn: 040-31 39 26