Skånemejerier anpassar organisationen pga tuffare marknad

Skånemejerier har idag inlett förhandlingar med de fackliga organisationerna om neddragningar av cirka 40 funktioner. Tjänsterna är fördelade på företagets sex arbetsplatser. De 40 funktionerna är fördelade på är cirka 20 tjänstemän och 20 kollektivanställda. Information om exakt vilka tjänster det gäller kan inte lämnas förrän de lokala förhandlingarna avslutats enligt tidsplanen nedan. Den personal som berörs kommer att erbjudas ett individanpassat omställningsprogram. Det är stora förändringar i omvärlden som har varit pådrivande i processen. EU:s förändrade jordbrukspolitik, lågprishandelns starka frammarsch och satsningen på handelns egna varumärken tär på lönsamheten inom svensk mejeriindustri. - Under år 2004 genomfördes ett antal besparings- och effektiviseringsåtgärder på Skånemejerier, samlade under namnet Framgången. Arbetet pågick under hela året som ett led i vår ständiga förbättring, säger Rolf Bjerndell, VD på Skånemejerier. Nu tar vi ett mer samlat grepp om processen. Skånemejerier har under år 2004 haft en vikande nettoomsättning och en försämrad lönsamhet på grund av ökad konkurrens. - För att kunna säkra tillgången på mjölkråvara och hålla uppe lönsamheten mot våra ägare, de skånska mjölkbönderna, måste vi ta konsekvenserna av ett förändrat marknadsläge genom en stark intern effektivisering. - Det är ytterst tråkigt att behöva varsla personal, fortsätter Rolf Bjerndell. Men samtidigt är det viktigt att komma ihåg att denna anpassning gör att vi kan fortsätta att satsa på att vara en stark leverantör av såväl mejeriprodukter som unika hälsoprodukter, så kallade Functional Foods, till våra kunder och konsumenter. Tidplan 19 januari: MBL-förhandling genomförs för företaget 25 januari: Påbörjas förhandlingar per arbetsplats Förhandlingarna avslutas senast den 4 februari och därefter kommer berörda medarbetare att få ett besked och omställningsprogrammet påbörjas.