Rekordlåg sjukfrånvaro på Skånemejerier

Konsekvent och uthållig satsning på personalens hälsa avspeglas i statistiken över sjukfrånvaron på företaget. Antalet sjukdagar har successivt gått ner det senaste året, och har under sommaren nått rekordlåga nivåer. Vecka 32 hade vi endast 61 sjukdagar för våra 600 årsanställda.

Orsakerna till den låga sjukfrånvaron är sannolikt flera. Vi arbetar aktivt med en väl fungerande företagshälsovård, tar tag i ärenden tidigt och genomför hälsotester för personalen vartannat år. Vi arbetar även på bred front med att få till rätt bemanning, bra arbetsscheman och ett sunt ledarskap. Allt i syfte att hjälpa individen till ett friskare liv.

- Vi hoppas att även förebyggande åtgärder som massage på jobbet, fri frukt och ökat friskvårdsbidrag har bidragit till att personalen mår bättre och har färre sjukdagar, säger Fredrik Heidenholm, personalchef på Skånemejerier.

Kan Bravo Friscus vara en del av förklaringen?
För drygt ett år sedan lanserade Skånemejerier Bravo Friscus, en unik juice med dubbel bakteriekultur, som i studier visat sig stärka kroppens naturliga försvar. Personalen har sedan lanseringen haft tillgång till Bravo Friscus på arbetsplatsen.

- Jag kan inte låta bli att spekulera i om personalens tillgång till Bravo Friscus har bidragit till de rekordlåga sjuktalen, säger VD, Björn Sederblad.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Björn Sederblad, VD, 040 31 39 26
Fredrik Heidenholm, HR- och Administrativ chef, 040-313989

Skånemejerier är det nära hälsomejeriet med sitt ursprung i Skåne. Vi tar årligen emot ca 353 Mkg mjölk som bland annat säljs som mjölk, grädde, fil, yoghurt och matlagningsprodukter. I vår portfölj ingår även varumärkena Bravo, ProViva och Allerum.

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av 572 mjölkbönder i Skåne och delar av Småland. Vi omsätter 2,9 miljarder kronor och har 600 anställda.