Ny yoghurt med äkta vanilj från fyra världsdelar

Ny yoghurt med äkta vanilj från fyra världsdelar

Skånemejerier lanserar ett helt nytt yoghurtsortiment med äkta vanilj hämtad från särskilt utvalda delar av världen. Inga konstgjorda smakämnen, och naturlig fetthalt på mellan 3,5 och 5%.

Precis som kakao och kaffebönor så får vaniljen olika karaktär beroende på var i världen den odlas. För att få fram den perfekta smakkombinationen har vi valt olika typer av vanilj från olika länder beroende på vilken smak den kombineras med.

- Det är med stor omsorg och många smaktester vi valt ut vaniljen och de övriga ingredienser för att nå en fulländad smak, berättar Per-Olof Jonsson, produktchef för yoghurt på Skånemejerier.

I vår rena vaniljyoghurt har vi valt vaniljstång från Tahiti. Den har en mjukt blommig arom och len sötma, med spännande inslag av anis och kola.

I kombination med hallon valde vi i stället vanilj från Indonesien. Denna har en rökig och något kärv ton som passar utmärkt till de söta hallonen.

I vanilj-äppleyoghurten valde vi en äkta bourbonvanilj från Madagaskar som med sin söta smak av plommon, russin och rom bryter av på ett fint sätt mot de gröna äpplenas fräscha syrlighet.

Från vaniljens ursprungsland Mexiko kommer den sort som passar bäst till vår vaniljyoghurt med choklad. Med sin raffinerat kryddiga smak passar den perfekt till kakaobönans lite bittra karaktär.

- Skånemejerier har alltid lagt stor vikt vid äkta och naturliga ingredienser. I vårt nya sortiment med Äkta vanilj är det mald vaniljstång och naturlig vaniljarom som ger den fina smaken. Vi har också valt att behålla mjölkens naturliga fetthalt i den här yoghurten för att bära fram smakerna, fortsätter Per-Olof Jonsson.

Ungefär 28000 ton vaniljyoghurt konsumeras årligen i Sverige och det är en växande marknad med en ökning på 5% senaste året. Skånemejeriers sortiment av Äkta vaniljyoghurt är märkt med Svenskt Sigill. Priset i butik är ca 20,90 kl/liter.

För ytterligare information och varuprover, kontakta:

Per-Olof Jonsson, produktchef,
040-313908, per-olof.jonsson@skanemejerier.se

Sara Brynskog, pr-kontakt,
040-313968, sara.brynskog@skanemejerier.se

Skånemejerier är det nära livsmedelsföretaget som producerar och säljer god och hälsosam mat. Vi arbetar i en stark affärsutveckling tillsammans med våra kunder och tar fram produkter med smarta värden och god lönsamhet. I en undersökning från Zapera i oktober 2008 framkommer att 9 av10 skåningar väljer Skånemejerier i första hand. I vår portfölj ingår bland annat varumärket ProViva. Basen är Skåne med hemmamarknad Norden. Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av 650 mjölkbönder i Skåne och delar av Småland. Vi omsätter 2,8 miljarder kronor och har 560 anställda