Ny tunnare ProViva för frukostfantaster

Skånemejerier lanserar en helt ny ProViva som alternativ till den traditionella frukostjuicen. Nya ProViva är tunnare, görs av klassiska frukostfrukter som blodapelsin och grapefrukt kombinerad med den hälsosamma ProViva-bakterien.

– Vi har sett en efterfrågan bland våra kunder efter en frukostprodukt som är tunnare i konsistensen och därmed mer lättdrucken, men som ändå har de hälsoegenskaper som den klassiska ProViva-drycken har, säger Anders Ahlström, varumärkesansvarig för ProViva. ProViva-bakterien är känslig för vissa typer av fruktkombinationer, men nu har vi lyckats få fram en ProViva som är gjord på bland annat citrusfrukter.

Nya ProViva innehåller precis samma hälsosamma probiotiska bakterie som de klassiska ProViva-smakerna, Lactobacillus plantarum 299v. ProViva effekten är vetenskapligt dokumenterad i flera kliniska studier och hälsopåståendet ”ProViva lugnar en orolig mage” har godkänts av oberoende experter enligt livsmedelbranschens regler.

Idag dricker bara cirka hälften av konsumenterna sin ProViva till frukost och Skånemejerier ser en stor potential för den nya, uppfriskande fruktdrycken.

– Det här är den största satsningen vi gjort sedan ProViva lanserades i Sverige för drygt 16 år sedan. Nu hoppas vi på att ännu fler konsumenter upptäcker vårt nya alternativ, som inte bara erbjuder hälsa via magen utan som dessutom ger en uppfriskande start på dagen, avslutar Anders Ahlström.

Nya tunnare ProViva lanseras i fyra smaker:

• Blodapelsin Aronia
  • Grapefrukt Litchi
  • Gul Kiwi Mangostan
  • Mango (gammal smak i ny design)

De nya ProViva-produkterna finns i butik från början av maj och kostar cirka 20 kronor.

Produktbilder kan laddas ned på:

www.mynewsdesk.com/se/pressroom/skanemejerier

För ytterligare information kontakta:
Anders Ahlström, Varumärkesansvarig för ProViva, telefon 040 – 31 39 56,
e-post anders.ahlstrom@skanemejerier.se

Om ProViva
ProViva är ett resultat av svensk forskning och lanserades 1994.  Den baseras på bakterien Lactobacillus plantarum 299v. Nio år senare blev ProViva, som den första probiotiska fruktdrycken, godkänd som functional food genom Swedish Nutrition Foundation (SNF). Idag står ProVivaförsäljningen på mer än 25 miljoner liter för drygt 440 Mkr . Utöver den klassiska ProViva-drycken finns ProViva också i form av en Proviva Shot med 5 gånger starkare koncentration av bakterier, återhämtningsdrycken ProViva Active, och ProViva Female, särskilt framtagen för kvinnor och ger bland annat ett snabbare upptag av järn i kroppen. Läs mer på www.proviva.se

Skånemejerier är det nära hälsomejeriet med sitt ursprung i Skåne. Vi tar årligen emot ca 353 Mkg mjölk som bland annat säljs som mjölk, grädde, fil, yoghurt och matlagningsprodukter. I vår portfölj ingår även varumärkena Bravo, ProViva och Allerum.

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av 572 mjölkbönder i Skåne och delar av Småland. Vi omsätter 2,9 miljarder kronor och har 600 anställda.