Netto satsar i samarbete med Skånemejerier, Milko och Falköping

Svenska Netto har tecknat en överenskommelse med de tre parterna: Skånemejerier, Milko och Falköpings mejeri, om rikstäckande leverans av ett antal mejeriprodukter såsom mjölk, fil och grädde. Överenskommelsen innebär att parterna kommer att leverera mejerivaror till alla Nettos svenska butiker. I dagsläget finns 64 Nettobutiker i Sverige och det planeras för ca 25 nya butiker per år. Det intressanta i överenskommelsen är att vi nu har fått ett rikstäckande alternativ till den befintliga och klassiska strukturen på den svenska mejerimarknaden. Samtidigt kan vi behålla mycket av den regionala prägel som konsumenterna är vana vid genom att låta de tre olika aktörerna distribuera till exempel mjölk och fil på sina hemmamarknader. Vi vet våra kunder föredrar svensk mjölk och vi kan med detta nya samarbete hålla fast i denna preferens och utvecklas tillsammans med starka regionala svenska mejerier, säger Nettos VD Mark Jensen. Skånemejerier kommer att distribuera till Nettobutikerna i Södra Sverige inkl. Småland och Halland. Falköpings mejeri kommer att distribuera i Göteborgsregionen och Milko tar hand om butikerna i Stockholm och Mälardalen. Utöver direktdistribution av de tunga mejeriprodukterna mjölk, fil, grädde kommer mejerierna att leverera ett antal produkter som skall distribueras via Nettos egna lager i Falkenberg och Nykvarn. Dessa produkter omfattar t.ex. smör, yoghurt och creme fraiche. Samarbetet påbörjas under juni och övergången kommer att ske löpande över sommaren. Stark utveckling i Sverige Netto Sverige, som ägs till hälften av Dansk Supermarked A/S och till hälften av ICA AB, etablerades på den svenska marknaden 2002. Sedan dess har lågprishandeln expanderat starkt och Netto har haft en kraftig utveckling. - Den starka utvecklingen i hela riket har gjort Netto till en intressant partner för vår "treklöver", säger Bo Berg, VD på Milko. Vår styrka är att vi är vana att samarbeta i olika former. Bland annat har Skånemejerier och Milko sedan några år tillbaka en gemensam ostverksamhet och numera också ett private label-bolag. Även Falköping och Skånemejerier äger en pulververksamhet gemensamt och distribuerar och tillverkar också ett antal produkter åt varandra. Det gör att vi snabbt kan komma överens och formera oss när en intressant affär dyker upp, säger Skånemejeriers Vd Rolf Bjerndell. Mejeribranschen är en bransch i stark förändring och det går inte att vara avvaktande i det starka konkurrensläge som just nu råder på marknaden. Idag måste alla mejerier vara offensiva även inom sitt bassortiment, avslutar Rolf Bjerndell.