Milko och Skånemejerier bildar bolag för Private Label

Styrelserna i Skånemejerier och Milko har beslutat att bilda ett gemensamt handelsbolag för tillverkning och försäljning av egna märkesvaror till handeln, så kallade Private Label produkter. Bolaget kommer att ägas till 50 procent var av respektive företag. Den svenska utvecklingen av private label inom mejerisektorn har gått oerhört snabbt. Idag räknar man med att handelns egna märkesvaror kommer att ta minst 10-20 procent av marknaden. - Vi måste följa med i utvecklingen, säger Bo Berg, VD på Milko. Annars riskerar vi både stora volymer och värden. Här gäller det att kunna leverera på såväl nationell som europeisk nivå. I ett gemensamt bolag klarar vi detta. Vi kan ta både Skånemejeriers och Milkos resurser i anspråk, när det gäller såväl råvara som produktionskapacitet. - Private label på en europeisk marknad kommer att öka kraftigt, säger Rolf Bjerndell, VD på Skånemejerier. I ett gemensamt bolag kan tillverkningen läggas där det finns ledig kapacitet och tillsammans kan vi erbjuda marknaden såväl ett brett kunnande och som olika förpackningslösningar. Beslutet om att formellt bilda bolaget togs i respektive styrelse i slutet av oktober. Bolaget kommer att heta Milko-Skånemejerier Private Label handelsbolag. Goda erfarenheter av samarbete Milko och Skånemejerier har sedan ett par år tillbaka ett gemensamt bolag för försäljning av hårdost i Ostkompaniet. - Nu fördjupar vi ett redan gott samarbete och hoppas kunna nå bra synergieffekter och därmed också kunna möta våra kunders behov på bäst sätt, avslutar Rolf Bjerndell. För ytterligare information, kontakta: Rolf Bjerndell, VD Skånemejerier 040-31 39 55 eller Bo Berg, VD Milko 063-14 51 75.