Lugn stämma i Skånemejerier

Skånemejeriers föreningsstämma som hölls torsdagen den 28 april i Margretetorp, gick lugnt till väga. En punkt som föranledde votering var hur vinstmedel från försäljningen av ProViva AB skulle fördelas ut till mjölkbönderna.

Stämman beslutade efter votering att vinstmedel från år 2010 på 60 Mkr skulle fördelas till 70 procent på mjölklikviden och till 30 procent på insatskapitalet.  Därmed beslutade stämman att höja utdelningen på insatskapitalet något mer än styrelsens förslag som var 80/20. Resultatet av voteringen blev 13 röster för styrelsens förslag och 29 för en 70/30.

– Det är inte så stor skillnad mellan styrelsens förslag och stämmans beslut. Men med en högre utbetalning på insatskapitalet till våra medlemmar kan vi behöva dämpa takten något på vår tillväxtstrategi, för vi vill inte äventyra vår goda soliditet i företaget, konstaterar styrelsens ordförande Anders Olsson.

Skånemejeriers stämma beslutade även att välja in två nya ledamöter i styrelsen.  Mjölkföretagaren Sten Gyllenstierna från Klippan (nyval), samt Anna Nordström Carlsson,(fyllnadsval) Malmö som är VD för företaget Scan Vision och som tillsammans med sin man driver en mjölkgård i Rammsjöstrand utanför Torekov.

Styrelsemedlemmen Stig – Börje Birgersson avsade sig sitt uppdrag i styrelsen och lämnade plats för Sten Gyllenstierna, som väljs in för två år. Anna Nordström Carlsson valdes för ett år.

Dessutom var det omval av styrelsens ordförande Anders Olsson, Munka – Ljungby, Hans – Erik Åkerblom, Vollsjö samt Roland Pettersson, Kristianstad.

Övriga styrelseledamöter som väljs om först vid stämman år 2012 är, Jan Carlsson, Finja, Jan Barchan Malmö, samt Anders Rolfsson från Ljungbyhed.

Fackföreningarnas representanter i styrelsen är: Anders Svensson, Kristianstad, Michael Sundsmyr, Limhamn (suppleant). Göran Tall, Malmö samt Peter Johansson, Hörby (suppleant).

För ytterligare upplysningar, kontakta gärna:

Birgitta Hultberg – Olsson, informationsansvarig. Tel: 040 – 31 39 74

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av cirka 600 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 590 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.