Intresset för att lämna mjölk till Skånemejerier är stort

Alltfler mjölkleverantörer vill börja leverera sin mjölk till Skånemejerier, bland annat för att vi under år 2010 betalat ut ett bra kontraktspris till bönderna.

-  I höstas behövde vi mycket mjölkråvara för att klara av produktionen i våra mejerier och vi tog under den perioden in nya leverantörer till och med från Blekinge, Halland och Småland, berättar Anders Olsson, styrelsens ordförande.

Sedan ett 40-tal nya medlemmar valts in i föreningen är Skånemejeriers behov av mjölk för närvarande inte lika akut. Flera intresserade mjölkbönder står därför på väntelista.

- Det handlar ju mycket om efterfrågan på marknaden. Om försäljningen av våra produkter ökar, så behöver vi givetvis snabbt få in mer mjölk, betonar Anders Olsson.

I söndagens nyhetsprogram Sydnytt (2010-12-19) talas om en mjölkbonde i Vollsjö som häller ut sin mjölk eftersom Skånemejerier inte vill ta emot den - trots att den är bra.

Skånemejerier har vissa krav som ska vara uppfyllda innan styrelsen säger ja till nya medlemmar. Kraven gäller djurhållning, hygien, säkerhet, miljö och annat. De som klarar dessa krav ställs därefter i en kö. Det innebär således att den här ansökningsprocessen kan ta lite tid.

- Vi beklagar om det skett missuppfattningar i det aktuella fallet, men styrelsen utgår alltid från den turordning som de godkända mjölkbönderna står i, säger Anders Olsson.

För ytterligare upplysningar, var vänlig kontakta:

Anders Olsson
Ordförande Skånemejerier
Mobil: 0705 – 35 69 17

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av 550 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 600 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.